Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-11-02 19:16:55

Maggie
juniorlid/juniormedlem
Uit: Wageningen
Geregistreerd: 2010-08-31
Bijdragen: 1

Någon som har bra boktips?

Är på jakt efter bra böcker på nederländska (skönlitteratur ej barnböcker).

Jag har redan varit ute i bokhandeln och konstaterat att det finns en massa svenska deckare, men det skulle vara kul att läsa böcker med nederländska som orginalspråk.

Om du har ett boktips skriv gärna också varför du rekommenderar just den boken!


Tack på förhand! smile

Offline

 

#2 2010-11-03 01:10:53

jag
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-10-29
Bijdragen: 9

Re: Någon som har bra boktips?

Det beror på... Vad letar du efter? Vilken genre?

Men du ska läsa "Het gouden ei" av Tim Krabbé, den är jättebra tycker jag. Bara +-100 sidor och för att den är bara 100 sidor vill jag inte ens berätta varför den är så bra :p

Offline

 

#3 2010-12-05 14:49:49

Mie
Gast

Re: Någon som har bra boktips?

Hej Maggie!

Här kommer fyra tips på böcker ur olika genrer. Det är alla böcker som jag själv tyckt mycket om att läsa och haft svårt att lägga ifrån mig. Originalspråket är i samtliga fall nederländska.

/Mie


Kader Abdolah: Het huis van de moskee
Boken handlar om en familj/släkt i Iran och berättar parallellt Irans moderna historia. Rekommenderas därför att den har en annorlunda berättarstil och sticker ut från mängden.

Arnon Grunberg: Tirza
En av de bästa böcker jag någonsin läst. En mycket skarpt personporträtt. För mig är Jörgen Hofmeester, som huvudpersonen heter, närmast en levande person. Boken finns att köpa på Adlibris.

Kluun: Komt een vrouw bij de dokter
En omtalad självbiografi som även filmatiserats, kom på bio i höstas i Sverige under titeln "En sorts kärlek". Handlar om en man vars fru drabbas av cancer och om hur mannen systematiskt bedrar sin fru. Boken finns att köpa på Adlibris.

Lieneke Dijkzeul: De geur van regen
Deckare som jag gillar skarpt. Rekommenderas som ljudbok. Dijkzeul har själv läst in boken och hon talar tydligt och lagom snabbt för oss som inte har nederländska som modersmål. Fanns tidigare att köpa både som bok och ljudbok hos Adlibris men tycks ha utgått ur sortimentet.

 

#4 2010-12-05 14:56:11

Mie
Gast

Re: Någon som har bra boktips?

Såg nu att du bor i Nederländerna. Då behöver du inte begränsa dig till nätbokhandelns och folkbibliotekens utbud smile Du har både bättre utbud och bättre priser än i Sverige.

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB