Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-11-05 19:55:43

jonna
lid/medlem
Geregistreerd: 2010-04-24
Bijdragen: 17

försäkring?

någon som kan det här med försäkringar när du blir sjuk som svensk i nederländerna?

har nu bott här i fyra månader och råkat bli sjuk ett par gånger då jag besökt huisarts/gezondheidscentrum.

jag får då någon form av kvitton som jag måste skicka till mitt försäkringsbolag, min fråga är då om tanken är att jag ska få pengar tillbaks, eftersom detta kostar mer än i Sverige?

jag har det blå kortet som jag hade fått för mig skulle göra att jag betalar vad det kostar i Sverige, stämmer inte detta?

Kortet tittade de bara på, och ville istället ha bekräftelse på att jag bor i Nederländerna och födelseuppgifter och dylikt (brevet från kommunen som jag mottagit efter att ha lämnat in apostillen)

vilken försäkring bör jag ha här?

förstod det som så att jag måste försäkra mig i landet om jag stannar längre än ett år, men tills dess ska socialförsäkringen täcka.

har även mottagit en faktura från laboratorium, för kostnader av prover.
denna ska betalas inom en månad, ska jag betala detta och sedan skicka till Sverige? laboratoriekostnader hemma täcks ju av försäkringen.

Hjälp, jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Offline

 

#2 2010-11-06 12:43:16

jag
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-10-29
Bijdragen: 9

Re: försäkring?

Ja kortet gör nästan ingenting. Du kräver dina pengar tillbaka i Nederländerna inte i Sverige. Så var det i Belgien i alla fall.

Om du bor i Nederländerna bör du ha sjukförsäkring i Nederländerna eller hur? Annars är du inte försäkrad tror jag, fråga ambassaden hur det fungerar för dig.

Offline

 

#3 2010-11-06 19:03:56

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: försäkring?

Ja, kontakta svenska ambassaden, de vet det mesta man maste veta. Ett annat tips ar att kolla pa forsakringskassans hemsida eller kontakta dem direkt.

Lycka till

/ Lucky ( som har en nederlandsk sjukforsakring...tongue )

Offline

 

#4 2010-11-08 09:20:40

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: försäkring?

Din europeiska försäkringskort från Försäkringskassan gäller fortfarande i Nederländerna, och i princip behöver du inte betala om du visar upp den.
MEN det krävs en del pappersarbete för läkaren/apoteker/m.m. och eftersom de inte är statligt men sma företag vill de helst slippa det extra besväret.
Så det kan hända att de inte ger dina medicin eller inte behandlar dig om du vägrar betala.

Sök kontakt med försäkringskassan och ber den om råd.

Offline

 

#5 2010-11-09 00:31:09

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: försäkring?

I teorin ska du bara kunna visa upp ditt kort från försäkringskassan i vilket EU-land som helst och bara bli tvungen att betala det det egna landets medborgare skulle betala. I Nederländerna betalar du vad nederländarna skulle betala för vården, oavsett vad den skulle kosta i Sverige.
Men, som Harry73 säger, det blir extra administration för vårdgivarna och de känner sig inte riktigt bekväma med systemet och därför så följer de inte alltid dessa regler. Det du gör är att du då kontaktar försäkringskassans internationella avdelningar (har för mig att huvudkontoret för utlandsfrågor finns på Gotland, men att det för det mesta är kontoret i Härnösand som sköter just såna här EU-ärenden).

De har för övrigt inte rätt att vägra dig behandling och medicin om du i övrigt har gjort rätt (=uppvisat giltigt EU försäkringskort), men som patient är man inte direkt i läge att vänta på rättegångar o dyl innan man får sin medicin/behandling. Det är däremot något som faktiskt borde göras lite oftare, så vi blir av med alla såna fasoner..
Anyways - du kontaktar rätt kontor i Sverige och får hjälp så att du får behandling/medicin utan att du behöver lägga ut för det, ELLER du lägger ut pengarna, sparar kvitton osv och deklarerar kostnaderna hos försäkringskassan i efterhand.

Offline

 

#6 2010-11-09 00:36:47

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: försäkring?

..och angående labfakturan. Jag skulle nog betala den och deklarera den hos fk i efterhand. Men, du kan ju också ta kontakten med FK per telefon och höra vad de tycker. Det är annars du som kan åka på betalningsanmärkning om pengarna inte betalats i tid, och det är surt med inkasso bara för att du sitter och väntar på att någon annan ska göra något..

Däremot ska du ju betala den självrisk/egenavgift som nederländarna betalar, så kolla lite extra på räkningarna hur de är uppställda.

Offline

 

#7 2010-11-18 23:24:37

jonna
lid/medlem
Geregistreerd: 2010-04-24
Bijdragen: 17

Re: försäkring?

tack för hjälpen, det förtydligar en del måste jag säga...
jag har nu tecknat en basis försäkring, men .... dyrt!
så kom jag över zorgtoeslag, men läste på toeslagen.nl att jag måste ha nederländsk nationalitet eller uppehållstillstånd som berättigar tilläggsavgifter.
inom EU ska väl detta fungera, eller?

Jag kan ju inte vara förpliktigad att ha en försäkring, som alla bosatta i Holland, utan att kunna begära tillägg, som är en rättighet? Eller? Hur ligger det till egentligen?

Jag ska gå till kommunhuset och försäkringsbolaget imorgon och kolla över det där med labbfakturan. Det känns så surt att lägga ut allt i förhand.

Hur deklarerar jag hos försäkringskassan?

Jag kan inte nå dem per telefon, så jag har mailat och hoppas på svar.

Offline

 

#8 2010-11-23 12:02:05

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: försäkring?

Förresten stämmer det att din försäkring gäller upp till ett år, men BARA om du redan i förväg vet att du bara kommer att bo i NL i max 12 mån. Om du tänker bo där 13 mån eller mer, så ska du ha holländsk sjukförsäkring redan nu. Du räknas nämligen inte som inskriven i Sverige då längre utan har en skyldighet att skriva dig i Nederländerna.

Hoppas du får tag på försäkringskassan via mail, det brukar funka rätt bra. Annars finns en hel del bra info på deras hemsida inklusive de blanketter du behöver för att deklarera vård i efterhand.
Här är linken till blanketten: http://www.forsakringskassan.se/irj/go/ … r/5422.pdf

Det här med zorgtoeslag och uppehålltillstånd.. Har du inte varit och registrerat dig hos het bevolkingsregister vid din kommun där du bor? De brukar också berätta vad du behöver av uppehållstillstånd osv. Vad gör du i NL och hur länge har du tänkt stanna?
Om du studerar så kan du officiellt inte få zorgtoeslag - men det är inte tillåtet för NL att diskriminera EU-medborgare så jag utgår ifrån att man som EU-medborgare och student har rätt till zorgtoeslag precis som en nederländsk student har, men att det inte ännu har prövats på europeisk nivå.

Anyways, om du alltså inte tänker stanna mer än ett år så behöver du inte ha en nederländsk försäkring, utan då räcker ditt EU-sjukförsäkringskort. Ska du stanna mer än ett år bör du få officiella papper på att du får stanna (uppehållstillstånd) och skaffa dig en sjukförsäkring. Uppehållstillståndet är i princip inte nödvändigt annat som formalia.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB