Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-12-03 16:50:54

david007
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-12-03
Bijdragen: 3

hur kallas man " undersköterska" i holland

Hej ,

Tänkt att jobba som undersköterska inom vården i holland


I holland finns en del olika utbildnigar som verpleegkundige 1 , 2 , 3  , ziekenverzorger ig niveau 1 2 3 o.s.v.

Är det någon som kan lägga fingret på var jag hamnar någonstans. jag har jobbat som USK inom äldrevård, psykiatri, LSS och sjukhuset.

Kanske någon har gjord en  " diploma waardering " ?  en zo ja welke benaming kreeg een undersköterska? vilken värdering fick ordet undersköterska?

Tack,

david

Offline

 

#2 2010-12-06 18:33:00

Yopie
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-12-06
Bijdragen: 9

Re: hur kallas man " undersköterska" i holland

Hej David,
min svenska är inte så bra daarom ga ik over in 't nederlands, voor mij vééél makkelijker doordat ik al die beroepen echt niet kan vertalen. Sorry!

Ik heb als 'verzorgende C-er' in Nl gewerkt wat, als ik het goed heb, gelijk staat met een 'undersköterska'.
Een verzorgende C-er is hetzelfde als een verzorgende op niveau 3 en is vooral werkzaam in de thuiszorg en in het verpleeg- en verzorgingshuis.
Een verpleegkundige is niveau 4 en die is net als bv een verloskundige en een fysiotherapeut in Nl ingeschreven in het BIG-register.
Een verzorgende 1,2,3 oftewel A,B,C is NIET ingeschreven in het BIG-register.
Het BIG-register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) verleent duidelijkheid over de bevoegdheid van een zorgverlener. Er staan meer dan 400.000 zorgverleners geregistreerd in het BIG-register.
Wil je als buitenlandse zorgverlener in Nl werken moet je diploma eerst erkend worden, dit kun je doen bij :

http://www.bigregister.nl/registratie/m … fault.aspx

Ik heb begrepen dat een undersköterska in Zweden niet erkend wordt door SocialStyrelsen?

Zelf woon ik nu in Zweden en ben van plan weer in de zorg te gaan werken als ik de taal machtig ben.
groetjes Yopie

Offline

 

#3 2010-12-06 19:33:05

david007
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-12-03
Bijdragen: 3

Re: hur kallas man " undersköterska" i holland

Bedankt yopi voor je antwoord (kom zelf uit nederland en woon al 12 jaar in zweden. zou een jaartje in nl willen werken in de gezondheid zorg). Als ik het goed begrijpt staat undersköterska gelijk aan verzorgende C of niveau 3 volgens jou.

Maar ik moet het undersköterska diploma wel waarderen in nederland neem ik aan ?
Omdat ik geen verpleegkundige/sjuksköterska ben moet ik niet bij het BIG register zijn. weet jij mischien waar dan wel om het te laten waarderen.

Is het mischien mogelijk dat je als verzorgende C ook in de psychiatri aan de slag in nl of moet je daar een andere opleiding voor hebben?

als sjuksköterska/verpleegkundige  ben je in zweden "legitimerad" bij socialstyrelsen. Dat zal wel net zoiets zijn als het BIG register.

Is het trouwens makkelijk om een vast kontrakt te krijgen in nl in de zorg.


Dank nogmaals voor je antwoord,


David

Offline

 

#4 2010-12-06 21:44:12

Yopie
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-12-06
Bijdragen: 9

Re: hur kallas man " undersköterska" i holland

Hej David, ik had 't blijkbaar toch niet helemaal goed: verzorgende B en C gebruiken ze in de thuiszorg. De eventuele diploma's behaal je door een interne opleiding bij de thuiszorg (wat ik dus had gedaan). Een verzorgende C is qua opleidingsniveau lager dan de opleiding ziekenverzorgende. Het zit tussen niveau 2 en 3 in, helaas jammer voor mij.

En buitenlandse diploma's?
Ik weet alleen dat je diploma moet zijn vertaald door een beëdigd vertaler in 't Engels of in 't Nederlands en voor diplomawaardering kun je misschien bij 't IcDW (informatiecentrum diploma waardering) info krijgen?
Of kijk ook bij Nuffic.nl en

http://www.nuffic.nl/nederlandse-studen … ds-diploma

http://www.nuffic.nl/nederlandse-studen … se-diploma

Op zwedenweb.com werd hierover ook een vraag gesteld, misschien heb je er wat aan?

http://webforum.zwedenweb.com/viewtopic … it=diploma

In Nl zitten ze altijd te springen om personeel in de zorg: je wordt onderbetaald, ondergewaardeerd en is erg stressvol werk dus wie wil dat nou doen?
Denk dus dat je snel een vast contract zal krijgen want ze willen je niet graag kwijt.
groet Yopie

Offline

 

#5 2010-12-07 09:37:26

david007
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-12-03
Bijdragen: 3

Re: hur kallas man " undersköterska" i holland

Hej Yopi.

bedankt voor de vele tips.

Ik denk dat het probleem met opleidingen in nl is dat het teveel onnodige doorvoeringen hebben in zogenaamde niveaus hebben ingedeeld.

In zweden ben je undersköterska (mbo)  of sjuksköterska (hbo).

hier kennen ze geen verzorger,ziekenverzorger nivaeau 1,2,3 of abc of verpleegkundige mbo/hbo. Ik heb zo het gevoel dat een undersköterska is een verpleegkundige op mbo niveau is.

Maar goed dat moet ik dan maar afwachten als ik  mijn diploma inlever bij het ICDW.

Ik ben van plan om een jaartje in nl in de zorg te werken om zo een beetje te kunnen vergelijken hoe het is daar in nl.

ik hoop dat ik toch een positieve indruk krijg.

Alvast bedankt , Ha det så bra!

David

Offline

 

#6 2011-06-22 13:13:24

jonna
lid/medlem
Geregistreerd: 2010-04-24
Bijdragen: 17

Re: hur kallas man " undersköterska" i holland

David!
Laat je even weten hoe het zit, want ik zit met precies dezelfde vraag; een zweedse zorgdiploma die gewaardeerd in Nederlands moet worden.

Ik had iemand gevraagd van DUO, en ze zei dat ik geen waardering nodig was om in de thuiszorg/verpleeghuizen te werken.

Wat ik wel mee zit, is dat ik graag met gehandicapten zou willen werken, als leerlingsassistent. Maar volgens mij moet je dan een speciale opleiding hebben, SPH ofzo. Weet jij hoe dat zit? Ik vraag omdat jij vroeg of je in de psychiatri kon werken. Volgens mij is de Zweedse Underskoterska breider opgeleid dan een verzorgende C of niveau 3.

Ik wil ook graag studeren bij het universiteit in Nederland, maar als underskoterska is te vergelijken met MBO, mag dat dan?
Moet je niet HBO om naar het universiteit te kunnen gaan?

Groetjes

Offline

 

#7 2016-01-24 23:08:59

NN
Gast

Re: hur kallas man " undersköterska" i holland

Hallo,

Mijn vrouw heeft 8 jaar als undersköterska in Zweden gewerkt en wil nu in NL werken. Hebben jullie advies voor ons hoe dit het beste op te pakken? Het beroep undersköterska is in Zweden idd niet geregistreerd en is dus hiervoor geen officiële diploma. Is het vergelijkbaar beroep in NL verpleegkundige mbo of verpleegster?

Alvast dank voor jullie hulp

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB