Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-12-12 23:20:29

Ikkie
Gast

Wie kan mij helpen? VMBO-3 in zweden?

Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje, weet iemand wat een VMBO-kaderberoeps Diploma in zweden is? is dat gymansium 1/2/3 ?
En kan ik ook met deze diploma in zweden apotheekassistente studeren, want in Nederland studeerde ik dat wel voor een jaartje..

Ik hoop snel iets van jullie te horen te krijgen

Liefs smile

 

#2 2011-02-09 20:45:04

Lamondra
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-02-09
Bijdragen: 4

Re: Wie kan mij helpen? VMBO-3 in zweden?

Hoi,

Het gymnasium is hier eigenlijk gewoon al het secundaire onderwijs en daarbinnen kun je dan verschllende trajecten kiezen die allemaal 2-3 jaar duuren (van wetenschappelijk tot dieren verzorging etc).

Het ligt er een beetje aan wat je wilt doen in de apotheek. Wat doet een apothekersassistente in Nederland? Hier is zijn het alleen de apotheker en de "recepter" die met de receptgebonden medicijnen mogen werken. Een apothekersassistente werkt alleen met de receptvrije middelen (vakkenvullen en kassa enzo). Een assistente kan wel eventueel een extra opleiding in medicinale raadgeving volgen en dat geldt dan ook weer alleen voor de receptvrije delen.

Eventuele opleidingen voor assistente kan ik zo snel niet vinden (wel veel vacatures zo te zien). Ik kwam wel een draad tegen waar men over het aannemen van ongeschoolde assistenten sprak. Dus misschien kom je een eind met het ene jaartje dat je al gestudeerd hebt?

Voor de "recepter" (receptarie) opleiding die drie jaar duurt heb je een HAVO nodig met: "Grundläggande behörighet samt Ma D, Ke B, Bi B, Fy A." Ma D is zelfs wiskunde op VWO nivå.

Succes!

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB