Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-12-29 13:51:55

louise
Gast

'en' of 'ett'

Kunnen jullie mij misschien helpen om te leren wanneer ik 'en' of 'ett' voor een woord moet zetten?
Bijvoorbeeld; en lärare
                   ett barn
Is hier een ezelsbruggetje voor?

 

#2 2010-12-29 16:43:05

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: 'en' of 'ett'

Hallo Louise, nee hier is helaas geen ezelsbruggetje voor. In het Zweeds heb je -en en -ett woorden, zoals in het Nederlands de- of het-woorden.

Offline

 

#3 2010-12-30 06:31:36

tons
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-10-15
Bijdragen: 11
Website

Re: 'en' of 'ett'

We hebben het tijdens onze les getest of er toevallig mee 'en' dan 'ett' woorden en zijn en dat is ook niet het geval. Dus met gokken kom je op 50/50. Het is gewoon een kwestie van leren. Onze lerares vroeg ons of er in het Nederlands een regel was voor 'de' en 'het', maar ook die is er niet, dus ook zij moest het gewoon leren.

Offline

 

#4 2011-01-04 04:45:58

Ploeff
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-03-16
Bijdragen: 88

Re: 'en' of 'ett'

Een tip: schrijf consekwent voor alle zefts. naamwoorden in het Zweeds "en" of "ett" , dan krijg je een duidelijk woordbeeld, duidelijker dan wanneer je telkens moet kijken of het een woord met "-en" of "-et" is, want hoe zit het dan met "=" (vb: ett hus, flera hus (mv gelijk aan ev)?
Dus altijd:
ett bord - een  tafel
en flicka - een meisje
In het Nederlands kan je "een" weglaten, maar zou je steeds (m), (v) of (o) erachter moeten zetten.
Dus bedenk dat het Nederlands drie "geslachten" kent: mannelijk, vrouwelijk en onzijdig: de mannelijke en vrouwelijke woorden worden in sommige woordenboeken afgedaan als "de-woorden" en dan de onzijdige als "het-woorden". Maar hoe zit het dan met "de commissie en zijn/haar voorzitter", etc.
We zijn daar slordig mee in het Nederlands, de Zweden zijn consekwenter.

Offline

 

#5 2011-01-12 13:43:29

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: 'en' of 'ett'

En voor de ontelbare substantieven waar ge niet altijd "en/ett" voor kunt plaatsen kan het handig zijn om "ingen ..." of "inget..." te onthouden. (Dat doe ik zelf voor het Vlaams)

Heel dikwijls kan het nuttig zijn om naar het meervoud te kijken. Als het gelijk is aan het enkelvoud of als ge er maar een -n aan moet toevoegen, dan is het een ett-woord.

Er zijn wel een heleboel regels/ezelbruggetjes met betrekking tot vorm en betekenis, maar ik ken ze zelf niet :p

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB