Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2005-12-07 20:33:08

nenny
juniorlid/juniormedlem
Uit: randstad
Geregistreerd: 2005-12-07
Bijdragen: 4

vervoegingen

Hallo allemaal, wat een leuk forum.
Zit een beetje met vervoegingen van werkwoorden..ik zou het zo graag overzichtelijk willen hebben net als vroeger met frans en duits:
Ich habe
Du hast
Enzovoort.. Weet iemand een site of iets dat me hiermee kan helpen?
alvast bedankt!


småprat

Offline

 

#2 2005-12-07 21:09:12

nenny
juniorlid/juniormedlem
Uit: randstad
Geregistreerd: 2005-12-07
Bijdragen: 4

Re: vervoegingen

Hallo hier nenny nog een keer...
Maak ik het mezelf nou te moeilijk? Zijn alle vervoegingen gewoon hetzelfde? Zoals:
Jag läser
Du läser
Han läser
Help me uit de brand!!
TACK.. smile


småprat

Offline

 

#3 2005-12-07 23:14:01

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: vervoegingen

Welkom Nenny!

In je tweede bericht sla je de spijker op z'n kop. De werkwoordsvormen zijn in het Zweeds hetzelfde voor alle personen (jag, du, han/hon, vi, ni, de). Je hoeft dus maar een enkele vorm te onthouden per tijd (tegenwoordige tijd, verleden tijd, enz.). Er zijn wel een aantal werkwoordsgroepen die  verschillen in hoe je dan die tijden vormt, maar verschillende grammaticaboeken hebben iets andere opvattingen over hoe die groepen exact worden ingedeeld. In elk geval vind je de belangrijkste vervoegingen bij elk werkwoord in dit woordenboek.

Je rijtjes kun je evt. vinden op Verbix, maar ik vind dat niet zo'n goede site voor het Zweeds aangezien er allerlei vormen tussen staan die eigenlijk niet van toepassing zijn op het Zweeds (future perfect, conjunctive) terwijl de lijdende en reciproke vormen weer ontbreken.

Wat is jouw relatie met de Zweedse taal?

PS, als je weer wilt antwoorden dan kun je op 'antwoorden' of 'citeren' klikken, in plaats van een nieuw onderwerp te beginnen. (Ik heb je tweede bericht verplaatst.)

Offline

 

#4 2005-12-08 09:12:04

nenny
juniorlid/juniormedlem
Uit: randstad
Geregistreerd: 2005-12-07
Bijdragen: 4

Re: vervoegingen

Hoi Hankwang!
Tack, het is dus wel iets makkelijker dan ik dacht! Maar het Zweeds blijft moeilijk!
Ik heb een hoop vrienden in Zweden en ook in Noorwegen. Mijn vriend heeft de afgelopen jaren een hoop geinterraild (nu hoeft het niet meer met de trein, gezien de lage vliegprijzen), hij heeft daardoor een hoop mensen ontmoet! Ze wonen o.a. in Malmö, Stockholm, Lund en Uppsala. Zelf ben ik helemaal verliefd op Stockholm en zou er het liefst over en paar jaar gaan wonen. Vandaar dat ik bezig ben met een cursus Zweeds en vond ik dit Forum ineens bij Ordbok! Hartstikke leuk!
Groeten nenny smile

Oja, weet iemand van jullie waar ik zweedstalige kinderboeken kan kopen? Via internet of evt. omgeving randstad...bedankt!

Laatst bewerkt door nenny (2005-12-08 09:20:48)


småprat

Offline

 

#5 2005-12-08 09:59:59

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: vervoegingen

nenny schreef:

Vandaar dat ik bezig ben met een cursus Zweeds en vond ik dit Forum ineens bij Ordbok!

Ik hoop dat je plezier van je cursus hebt. Waar volg je die?

Ik zit me toch een beetje af te vragen of ik niet een originelere naam moet verzinnen voor deze website. Ik vind "Ordbok" een mooi woord, ook visueel, maar het is uiteindelijk gewoon Zweeds voor "woordenboek". smile

Oja, weet iemand van jullie waar ik zweedstalige kinderboeken kan kopen?

Probeer eens bij Zweedslezen.nl. Ik heb er overigens geen persoonlijke ervaring mee. Ze hebben geloof ik niet zo'n reusachtig assortiment, maar de in Zweden gevestigde internetboekhandels leveren alleen aan Zweedse adressen. sad

Offline

 

#6 2005-12-08 14:42:19

gunter
lid/medlem
Uit: Stockholm
Geregistreerd: 2005-12-08
Bijdragen: 18

Re: vervoegingen

Hoi hoi,

Nee, nee je naam niet wijzigen ! Het is juist omdat het zo eenvoudig gekozen is als naam dat het zo makkelijk te vinden is.
Trouwens Ordbok lagom vind ik perfect.


En voor Nenny

Wel eenmaal je het door hebt dat de taal valt of staat met de ETT en EN woorden dan sta je al een hele stap verder.

Alleen zou ik graag eens tips hebben hoe je makkelijk kan herkennen wat nu een ETT woord is en wat een EN woord.
Is er in het nederlands iets waaraan je het kan herkennen.
Eerst dacht ik alle het-woorden zijn ETT-ord maar dat houdt geen steek.

Wie kan me hier in helpen ?

In tegenstelling tot wat hier voor stond vind ik www.verbix.com/language/swedish.shtml niet slecht voor beginners.
Let wel op er staan wel wat fouten in, maar voor de standaard woorden zit het wel goed.

Groetjes

Gunter


Där är inga ko på isen ! big_smile

Offline

 

#7 2005-12-08 17:58:22

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: vervoegingen

gunter schreef:

Trouwens Ordbok lagom vind ik perfect.

Dan houden we die er voorlopig maar in. smile

Is er in het nederlands iets waaraan je het kan herkennen.
Eerst dacht ik alle het-woorden zijn ETT-ord maar dat houdt geen steek.

Dat zou ik ook wel eens willen weten. Bij woorden met een gemeenschappelijke Germaanse stam klopt het/ett, de/en meestal wel, hoewel 'en bok'  versus 'het boek' daar weer een uitzondering op is. Bij lange woorden kun je het meestal aan de uitgang zien. Bij korte, oude, woorden heeft het vaak te maken met het woordgeslacht in de taal waar het uit is overgenomen. (Dit heeft een Neerlandica me ooit verteld over de Nederlandse woordgeslachten.) Dat is niet te doen zonder etymologisch woordenboek.

Offline

 

#8 2005-12-08 18:15:01

gunter
lid/medlem
Uit: Stockholm
Geregistreerd: 2005-12-08
Bijdragen: 18

Re: vervoegingen

hankwang schreef:

Bij korte, oude, woorden heeft het vaak te maken met het woordgeslacht in de taal waar het uit is overgenomen. (Dit heeft een Neerlandica me ooit verteld over de Nederlandse woordgeslachten.) Dat is niet te doen zonder etymologisch woordenboek.

Voordat ik je einde las begon ik al te fantaseren over geslachtswoorden... moet ik dan een geslachtswoordenboek gaan afschaffen smile

Heft er misschien iemand van jullie gewoon een lange lijst met veel gebruikte ETT en EN woorden.
Gewoon een lijst met ETT BOK , EN BIL, ETT HUS, ETT BORD, EN DATOR, ETT PIANO, EN STOL....
Als dat nog niet zou bestaan wil ik daar wel eens aan beginnen, dus stuur me dan maar zoveel moeglijk "dagelijkse" woorden

Greetz

Gunter


Där är inga ko på isen ! big_smile

Offline

 

#9 2005-12-08 18:42:48

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: vervoegingen

gunter schreef:

Heeft er misschien iemand van jullie gewoon een lange lijst met veel gebruikte ETT en EN woorden.
Gewoon een lijst met ETT BOK , EN BIL, ETT HUS, ETT BORD, EN DATOR, ETT PIANO, EN STOL....

Je kunt natuurlijk eens beginnen met de top-1000 Zweedse woorden. Je moet wel even met de hand de zelfstandige naamwoorden eruit vissen. Ik heb zelf altijd m'n woordjes geleerd door de hoofdvormen die ook (niet geheel toevallig) hier op het online woordenboek staan. Dus:

bok - boken - böcker : boek
bil - bilen - bilar : auto
bord - bordet - bord : tafel
dator - datorn - datorer : computer
piano - pianot - pianon : piano
stol - stolen - stolar : stoel

als je zo de woorden oefent ga je ook het systeem aanvoelen in de manier waarop meervoudsvormen worden gevormd. Ik kan niet uitleggen wat de regels zijn, maar meestal weet ik wel of de uitgang -er of -ar is.

Offline

 

#10 2005-12-09 09:56:08

gunter
lid/medlem
Uit: Stockholm
Geregistreerd: 2005-12-08
Bijdragen: 18

Re: vervoegingen

Hoi,

ik ben begonnen aan de ETT en EN woordenlijst, nu terwijl ik bezig was dacht ik, als ik nu eens ineens meer informatie notteer, dus ook de meervoudsvorm zoals jij dat telkens doet als je een woord opzoekt.

bil, bilen, bilar, bilarna (auto, de auto, auto's, ....)

Alleen ga ik daar meer specifieker in zijn...

Alleen heb ik een vraag, de laatste vorm die jij telkens meegeeft, in dit geval bilarna is dat aanzwijziende vorm in meervoud ??? de auto's ?? of hoe moet ik dat zien ?

gunter


Där är inga ko på isen ! big_smile

Offline

 

#11 2005-12-11 19:38:17

Tom
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2005-11-14
Bijdragen: 1

Re: vervoegingen

hankwang schreef:

als je zo de woorden oefent ga je ook het systeem aanvoelen in de manier waarop meervoudsvormen worden gevormd. Ik kan niet uitleggen wat de regels zijn, maar meestal weet ik wel of de uitgang -er of -ar is.

hej,

net zoals in elke taal zijn er regeltjes en net zoals in elke taal zijn er uitzonderingen (zeker in germaanse talen).
onderstaande regeltjes zijn dus eerder hulpmiddelen:

-ar (geldt enkel voor en-woorden)
heel veel korte en-woorden (1 lettergreep) hebben een meervoud op -ar (bil, bilar, MAAR katt, katter)
en-woorden eindigend op -ing (tidning, tidningar)
en-woorden eindigend op -e (pojke, pojkar)
en-woorden eindigend of -el of -er (nyckel, nycklar)

-er (geldt enkel voor en-woorden)
en-woorden op -het (lägenhet, lägenheter)
en-woorden op -ion (station, stationer)
en-woorden op -nad
en-leenwoorden (student, studenter, elev, elever)

en zo zijn er voor elke kategorie van meervouden wel een aantal regeltjes.
hopelijk helpt dit

leuke site trouwens, gebruik het woordenboek al een tijdje, vooral handig bij het lezen van de kranten op internet

groeten
tom

Offline

 

#12 2005-12-11 21:59:10

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: vervoegingen

gunter schreef:

bil, bilen, bilar, bilarna (auto, de auto, auto's, ....) [...]  in dit geval bilarna is dat aanzwijziende vorm in meervoud ??? de auto's ?? of hoe moet ik dat zien ?

Zoals op de woordvormen-pagina staat is de vierde vorm de bepaalde vorm meervoud, dus inderdaad 'de auto's'. Als je 'bilarna' los intypt krijg je die informatie ook te zien.

Offline

 

#13 2005-12-11 22:07:23

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: vervoegingen

Tom schreef:

onderstaande regeltjes zijn dus eerder hulpmiddelen:

Hallo Tom, welkom!
Deze regels zijn vrij eenduidig, maar helaas eindigt maar een klein deel van de en-woorden op een van die uitgangen. Dat 'aanvoelen' van de overige woorden zit hem in de plaats van de klemtoon en wat voor klinker de laatste lettergreep bevat.

en zo zijn er voor elke kategorie van meervouden wel een aantal regeltjes.

De andere zijn makkelijk: en-woorden op -a worden -or in het meervoud;
ett-woorden op een medeklinker blijven onveranderd
ett-woorden op een klinker krijgen -n in het meervoud
en-woorden op -are blijven onveranderd.

leuke site trouwens, gebruik het woordenboek al een tijdje, vooral handig bij het lezen van de kranten op internet

Dank je wel! smile En de vraag is dan hoe jij ertoe bent gekomen om Zweeds te leren...

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB