Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-09-13 21:15:43

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Torget 1-9, kv. Plåten <== wat is dit?

Hej

Ik heb gemerkt dat de straatnaambordjes hier in (groot) Stockholm, naast de straatnaam en de huisnummers in het betreffende blok (wat zeer handig is), ook steeds de afkorting "Kv." vermelden gevolgd door een andere naam, die blijkbaar de naam van de straathoek is yikes.
Kan iemand mij vertellen waarvoor "Kv." staat en wat hier het nut van is?  Ik vind het namelijk een zeer merkwaardig verschijnsel...  In België mag je al blij zijn als er een bordje hangt met de straatnaam erop...

Offline

 

#2 2006-09-13 21:46:05

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Torget 1-9, kv. Plåten <== wat is dit?

kv står för "kvarter" - wat in de US "block" wordt genoemd

een district of wijk kan je het misschien noemen, ken er het Nederlandse woord niet voor

het is in ieder geval handig als je weet dat iemand in stadsdeel X woont en dan op een straatnaambordje kan aflezen dat je in de buurt begint te komen smile

Offline

 

#3 2006-09-13 21:53:32

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Torget 1-9, kv. Plåten <== wat is dit?

In een Tsjechisch stadje waar ik van de zomer was, hadden de huizen huisnummers naar gelang wanneer ze gebouwd zijn, stadsgewijs. Een oud huis heeft dus een laag nummer en een nieuw huis loopt in de duizendtallen. Niet zo handig als je een huis zoekt in een lange straat. Maar geen naambordjes lijkt me ook niks.

Offline

 

#4 2006-09-13 22:16:59

writser
lid/medlem
Uit: Uppsala/Dublin
Geregistreerd: 2006-09-11
Bijdragen: 45

Re: Torget 1-9, kv. Plåten <== wat is dit?

In goed Nederlands heet dat toch gewoon een kwartier? smile
(Spijkerkwartier bijvoorbeeld). Goed, een beetje ouderwets misschien, maar zo oud ben ik nu ook weer niet.

Jimmy

Offline

 

#5 2006-09-14 08:17:19

Nigelle
juniorlid/juniormedlem
Uit: Waddinxveen, Zuid-Holland
Geregistreerd: 2006-07-12
Bijdragen: 6

Re: Torget 1-9, kv. Plåten <== wat is dit?

Een stad is als volgd opgebouwd. Je hebt de stad. Deze is vaak verdeeld in stadsdelen. Die stadsdelen zijn weer verdeeld in wijken. Ik denk dat je zo'n kvarter het beste kan vergelijken met een wijk.

Offline

 

#6 2006-09-14 10:29:17

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Torget 1-9, kv. Plåten <== wat is dit?

Ik zou het geen wijk willen noemen, volgens mij is een wijk wat groter dan een "kvarter". Een "kvarter" is een huizenblok dat omsloten wordt door (meestal) vier straten, en ieder blok heeft een andere naam. Wordt altijd (?) vermeld in officiële onroerend-goeddocumenten.

AnnaKarin schreef:

het is in ieder geval handig als je weet dat iemand in stadsdeel X woont en dan op een straatnaambordje kan aflezen dat je in de buurt begint te komen smile

Dat zou inderdaad handig zijn, maar aangezien elk blok een andere naam heeft, gaat dit niet echt op. Straatnamen zijn wat dat betreft gemakkelijker.

Offline

 

#7 2006-09-14 11:25:24

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Torget 1-9, kv. Plåten <== wat is dit?

Margo schreef:

Maar geen naambordjes lijkt me ook niks.

Ik overdreef wel een beetje, we hebben natuurlijk wel straatnaambordjes, maar er durft er hier en daar al eens een ontbreken, en ze zullen zelden of nooit op de 4 hoeken van een kruispunt aanwezig zijn smile  Op onbelangrijke kruispunten kan het al eens gebeuren dat één straat helemaal geen bordje heeft, wat inderdaad niet erg praktisch is...

Offline

 

#8 2006-09-14 11:28:03

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Torget 1-9, kv. Plåten <== wat is dit?

Ik vraag me vooral af wie zich bezighoudt met voor elk blok (dat moeten er nogal wat zijn in een stad als Stockholm) een naam te bedenken big_smile

Offline

 

#9 2006-09-14 11:46:53

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Torget 1-9, kv. Plåten <== wat is dit?

We zijn in Zweden, dus: bureaucraten en politici!

In Uppsala:
"Namnberedningen
Inom Uppsala kommun finns en särskild beredning, Uppsala kommuns namnberedning. Beredningen har till uppgift att upprätta förslag till namn på kvarter, gator, vägar, torg och parker. Det sker efter samråd med kommunens ansvariga samt representanter för post och taxi.

Förslagen överlämnas sedan till kommunfullmäktige för beslut. Namnberedningen består av elva ledamöter som är valda av kommunfullmäktige. Sekreterare är stadsingenjören.

Namnberedningens administrativa arbete utförs inom Lantmäteriavdelningen vid Stadsbyggnadskontoret. Arbetetet med att sätta nya namn på kvarter, gator, torg med mera blir aktuella när förslag till nya detaljplaner tas upp."

Voor Stockholm vind ik niet meer dan dit:
"Adress & namnfrågor Stadsbyggnadskontoret sätter belägenhetsadresser på nya byggnader. Utgångspunkten är att man genom adressen ska förstå hur man tar sig dit med bil. Belägenhetsadressen pekar noggrant ut en port eller en garageinfart. Genom att adresserna redovisas i baskartan och i fastighetsregistret blir de åtkomliga för alla. Staden skyltar gatunamn och adresser i varje gathörn. På skyltarna anges vilka adressnummer som finns längs gatan fram till nästa skylt. För att systemet ska fungera fullt ut måste fastighetsägaren dessutom sätta upp skylt med adressnumret vid portar och varuintag m.m.

Staden tillämpar svensk standard vilket innebär att adressnumren anges i strikt stigande ordning längs gatan. Det som är avgörande är infartens placering. En skafttomt i ett villakvarter kan därför ha adressen Belägenhetsgatan 2A medan nästa skafttomt har 6B beroende på om skaftet ligger "före" tomten vid gatan eller inte.

Av hävd börjar numreringen i innerstaden i den ände av gatan som ligger närmast Kungliga slottet. Numreringen görs med jämna nummer på höger hand och udda till vänster. Återvändsgator numreras från den gata de ansluter till. "

Uiteraard is e.e.a. nauwkeurig in wetten en regels vastgelegd; voor een proeve van bureaucraat-Zweeds van de bovenste plank, zie:
http://www.lantmateriet.se/templates/LM … px?id=2123
met o.a.
Lantmäteriverkets föreskrifter om ändring i föreskrifter (LMVFS 2000:2) om hur fastighets-registrets allmänna del skall föras.

Mark

Offline

 

#10 2006-09-14 22:19:27

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Torget 1-9, kv. Plåten <== wat is dit?

Wow, wat een gedetailleerde regeling big_smile 
Bedankt voor de uitleg allemaal!

Weet iemand trouwens wat een skafttomt is?

Verder is het gebouw waarin ik woon een kvarter op zichzelf, met name Kv. Banken.  Alleen...  ik zie nergens een bank in het gebouw, hoewel er vele andere zaken zijn big_smile

Offline

 

#11 2006-09-14 23:55:43

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Torget 1-9, kv. Plåten <== wat is dit?

een 'skafttomt' is een 'tomt' (perceel grond) die niet langs de weg ligt maar waar je enkel naartoe kan via een smal pad meestal alleen voor voetgangers/fietsers

om het even te visualiseren: je hebt een 'kvarter' in de vorm van een vierkant bijvoorbeeld waar er binnenin ook huizen staan die enkel te bereiken zijn via een smal weg tussen de huizen die langs de vier kanten (aan straat) liggen (try to picture it wink)


en wat betreft je 'kvarter' Pieter is het goed mogelijk dat dat een van de oorspronkelijke 'stadskvarter' is die in de middeleeuwen al deel uitmaakten van de stad - vermoedelijk lag daar toen een bankwezen

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB