Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#101 2007-12-13 20:47:59

Marta
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej hej maria.. va kul för dig!!!
Jag har samma planer att flytta ner i februari...
Jag har precis samma tankar som flyger genom huvet på mig. hehehe
Det vore kul om vi kunde hålla kontakten. När flyttar du ner?

jag tror attt det är lätt att komma i kontakt med människor. Holländare är väldigt trevliga (det är vad jag har upplevt iallafall) men men.. har du jobb och så?? för då är det säkert lätt att komma i kontakt med människor!!!!

Lycka till!!!!!

 

#102 2007-12-20 14:24:21

Martaaa
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-08-09
Bijdragen: 3

Re: Flytta till Holland!

Såååå ja!! hehehe jag får svar imorgon om jag har fått jobbet på adobe system!!! smile spännande!!!!
om jag får det flyttar jag i början av Feb.

GUD jag e sååå lycklig.

hör gärna av er om ni bor i amsterdam. jag känner ingen i amsterdam, så det vore kul och prata/träffa några svenskar där!!!! hihi

afewerki86 (at) yahoo.REMOVE-THIS.se

GOD JUL på er alla!!!!

Offline

 

#103 2007-12-21 22:59:54

Marta
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej Hej... ÄNTLIGEN!!! nu har jag svar på alla mina frågor! hahaha

JAG FICK JOBBET! och jag flyttar ner i slutet på januari!!! smile det ska bli spännande. Om det finns några som bor i Amsterdam hör gärna av er. Vill gärna prata och träffa svenskar i amsterdam, det vore kul!!!

smile


afewerki86 (at) yahoo.REMOVE-THIS.se

 

#104 2008-01-04 16:29:06

CamillaHolland
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej Tjejer! Hamna pa denna sida av en slump smile Jag har bott i Holland nu i snart ett och ett halvt ar. Det ar super! Har lite tips.. klm anstaller svenskar.. men det ar oftast bara helpdesk call center.. men det finns massa bra jobb agenturer som hjalper till att matcha ett bra jobb tillsammans med er. Jag jobbar pa ett foretag som heter Verizon Business..och dom soker faktiskt efter en svensk kanditat jusst nu! Hojta om det later intressant sa kan jag kanske hjalpa till lite.
Camilla smile

 

#105 2008-01-11 11:03:13

Jankka
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-01-10
Bijdragen: 3

Re: Flytta till Holland!

Hej, jag har använt denna site sedan förra våren, och nu först kom jag under fund med att det fanns ett forum också. Jag är själv från Finland, och har som plan att flytta nästa höst augusti/september till Holland. Som jag läst, är jag också en av de lyckliga som har en underbar hollandare till man smile Men nu som jag snabbt läst igenom iaf den här "artikeln" och märkt att det är flera som har flyttat från Sverige ner till Holland. Men finns det någon som har fått jobb utanför Amsterdam, för jag kommer att flytta till Breda trakten och undrar om man skulle möjligtvis hitta något jobb där? Tack för all hjälp redan i förhand!

Offline

 

#106 2008-01-26 22:49:42

Elin T
Gast

Re: Flytta till Holland!

Jag bor i holland sen i maj. Mitt jobb fick jag genom Undutchables, www.undutchables.nl. Dom förmedlar olika typer av kontorsjobb runt om i Holland. Lycka till!

 

#107 2008-02-01 23:06:11

mary
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-02-01
Bijdragen: 1

Re: Flytta till Holland!

Elin T schreef:

Jag bor i holland sen i maj. Mitt jobb fick jag genom Undutchables, www.undutchables.nl. Dom förmedlar olika typer av kontorsjobb runt om i Holland. Lycka till!

Hej Elin, jag har haft kontakt med undutchables, ville bara höra med dig om man får bra jobb genom dom?
Vart i holland bor och jobbar du?
ha de / Mary

Offline

 

#108 2008-02-08 10:31:11

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Flytta till Holland!

Jag har flyttat telefonnummertråden hit.

Offline

 

#109 2008-02-16 14:16:27

Kornelia
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej!

I Limburg kanske de är livsnjutare, men där absolut inte mer öppna. Tvärtom. Speciellt i de mindre orterna.
Om man flyttar dit som icke limburgare, tar de inte kontakt lika fort.
Dessutom är riktig 'Limburgska' mycket svårt att förstå.
Det kan vara ett problem om man flyttar dit och inte pratar med samma dialekt.

Kornelia

 

#110 2008-02-18 16:35:21

Elin T
Gast

Re: Flytta till Holland!

mary schreef:

Elin T schreef:

Jag bor i holland sen i maj. Mitt jobb fick jag genom Undutchables, www.undutchables.nl. Dom förmedlar olika typer av kontorsjobb runt om i Holland. Lycka till!

Hej Elin, jag har haft kontakt med undutchables, ville bara höra med dig om man får bra jobb genom dom?
Vart i holland bor och jobbar du?
ha de / Mary

Hej hej!

Jag jobbade först i utkanten av Eindhoven, men eftersom jag bor I Tilburg så tyckte jag att resvägen blev lite lång varje dag, så nu jobbar jag i utkanten av Tilburg och trivs utmärkt.

Jag har fått uppfattningen om att det är ganska lätt att som svensktalande få jobb här, eftersom många kundservicecentrum och liknande finns här.
Bra jobb vet jag inte, det beror ju på vad man trivs att jobba med.

 

#111 2008-03-10 00:36:07

doris
Gast

Re: Flytta till Holland!

Kamernet - för att hitta bostad, www.kamernet.nl
Anti-kraak - för ett annorlunda sätt att bo, www.anti-kraak.nl

Undutchables - för att hitta jobb, www.undutchables.nl

UvA - för att lära sig nederländska, www.hum.uva.nl/intt

CouchSurfing - för att lära känna folk här och där, www.couchsurfing.com

 

#112 2008-03-10 01:31:54

doris
Gast

Re: Flytta till Holland!

Margo schreef:

Det är väldigt bra tycker jag, men förorsakar i min åsikt ett trauma i det lilla barnet, när han/hon blir ett år och plötsligt ska gå till en dagis hela dagar.  En mjukare övergång skulle vara bättre.

Ur arbetets synpunkt så har föräldrar i Sverige rätt att bara jobba deltid när barnet börjat på dagis, osäker på hur länge men jag tror det kan vara ända till barnet börjar i skolan, och det är väldigt vanligt att någon av föräldrarna gör just detta. Detta är ju dock ett privat val och styrs ofta av ekonomi/hur man vill leva.

 

#113 2008-03-11 13:06:31

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

...och jag kan tycka att den här delen av tråden kanske skulle ha fått ett nytt och eget liv i en egen tråd om föräldraskapets lyckor och vedermödor i de fyra (ja, fyra: Belgien, Nederländerna, Sverige och Finland) olika länderna...

Kommentar till Margo och Doris ovan: Blir traumat mindre om man gör som man ibland måste göra i Nederländerna - lämnar babyn på dagis hela dagarna redan när den är 10 veckor, i stället för när barnet är 1 år?

Offline

 

#114 2008-04-07 11:21:40

Marko
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej!
Jag kommer eventuellt att flytta till amsterdam i maj med min tjej.
Någon som har tips om man får tag i en lägenhet som inte kostar en förmögenhet men som ändå är hyfsat central?

Finns det mycket svenskar i Amsterdam - någon förening eller något sådant?

Hälsningar
Marko Wramén

 

#115 2008-04-07 13:26:42

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Flytta till Holland!

Finns det mycket svenskar i Amsterdam - någon förening eller något sådant?

Du kan kolla Svenska klubben, de har typ 200-300 medlemmar, mest i Randstad (Amsterdam/Den Haag/Rotterdam/Utrecht).

Bostad är dyr; räkna med 800-1000 euro/mån (el och sådant ingår inte) för två rum + kök. Det finns billigare bostad, men för att få tag i dem måste du vänta i tio år.

Offline

 

#116 2008-04-09 04:38:52

Ploeff
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-03-16
Bijdragen: 88

Re: Flytta till Holland!

Marko schreef:

Hej!
. . . .
Finns det mycket svenskar i Amsterdam - någon förening eller något sådant?

Marko Wramén

Svensk-Nederländska Föreningen / Zweeds Nederlandse Vereniging
http://www.zweeds-nederlandse-verenigin … _index.php (svenskspråkig sajt)

Och för upplysningar om föreningen: leden (at) zweeds-nederlandse-vereniging.REMOVE-THIS.nl

Där svarar Percy Hamilton (trots namnet en riktig svensk)

Föreningen anordnar många aktiviteter i Nederländerna under året, bl.a. holländska men också typiskt svenska, som Lucia, midsommar, kräftskiva, m.m. Man kan träffa svenskar och svenskor där, men också Holländare som gärna vill träffa svenskt folk. Där finns också mycket kunskap om flera av de frågor som talades om in den här tråden.

Delta aktivt i föreningen, så hittar du trevliga bekanta med samma intresse. Och många bor in Amsterdam-området men också spritt över landet.
Nästa aktivitet är ett besök till ett "waterschap" (där vatten renas), och sedan ett besök till IKEA Breda. Men dom annonserar också en konsert med svensk musik , m.m.
Om du har intresse kan du mejla mig så kan jag vidarebefordra deras senaste mejl med aktiviteter. Eller du tar up kontakt med Percy på en gång på ovannämd mejl-adress.

Så har man också Svenska (Sjömans-)Kyrkan i Rotterdam: zweedsekerk (at) chello.REMOVE-THIS.nl med hemsida http://www.zweedsekerk.nl

SWEA (emejl: barbro.gortzen (at) planet.REMOVE-THIS.nl (jag tror ffa för kvinnor)

Svenska Klubben:  sekreterare (at) svenskaklubben.REMOVE-THIS.nl

Och: Holländarna kan vara (eller verka) ganska ointresserade men i och för sig är de ganska trevliga - i allmänhet. Och vi har ju gott om dem: om du letar och selekterar kan du väl finna trevligt folk här, glöm snabbast de otrevliga erfarenheterna! Men det gäller överallt, inte sant?

Själv bor jag in Den Haag men det kunde vara kul att träffas nån gång.

Hoppas du kommer att trivas h:ar som så måanga andra svenska/or.

Offline

 

#117 2008-05-23 10:46:15

louise
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej ,
Jag ska flytta till Holland i sommar och skulle behova lite tips om flyttfirmor! ar det nagon som kan hjalpa mig?
Jag ska flytta fran Stockholm till Rotterdam.

 

#118 2008-05-23 16:48:23

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Flytta till Holland!

Om man kan vara flexibelt är det värt att vänta på en kombinerad eller retur flyttlast

Alla stora Svenska flyttföretag kör också på NL, så det är bara att begär en offert.

Själv har vi använd Dijkshoorn www.dijkshoorn.nl De hade absolut lägsta pris och de var jätteduktig

Offline

 

#119 2008-05-26 17:18:40

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

Dijkshoorn samarbetar med Kungsholmen express (men begär offert från båda, eftersom de har olika logistiksystem). ACTA flytt ska också vara billiga.

Just mellan Stockholm och Rotterdam borde det finnas massor av transportföretag som har tomma platser över - ring runt och kolla.

Offline

 

#120 2008-05-29 23:18:50

doris
Gast

Re: Flytta till Holland!

Pix schreef:

Kommentar till Margo och Doris ovan: Blir traumat mindre om man gör som man ibland måste göra i Nederländerna - lämnar babyn på dagis hela dagarna redan när den är 10 veckor, i stället för när barnet är 1 år?

Eh, jag har inte sagt något om detta över huvud taget...

Jag ville bara förklara för Margo att man har laglig rätt att jobba mindre och många väljer att göra det när barnet börjar på dagis här i Sverige - eftersom hon verkade anta att alla barn går på dagis heltid direkt.

Men nu när du frågar något helt annat så är mitt svar att det inte verkar bra med dagis heltid från tio veckors ålder, nej. Jag skulle iaf inte välja att göra det, men jag är ingen expert på vad som är bäst för barn.

 

#121 2008-05-30 08:35:59

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Jag är ingen barnpsykolog, men för mig skulle det vara ett val mellan pest och cholera.

Offline

 

#122 2008-06-10 13:45:33

Laura Cupr
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej,

Jag slutar pa mitt jobb som credit controller i Goirle/Tilburg sa foretaget soker just nu efter en person som pratar svenska/norska eller danska + engelska och eventuellt polska... Hor av er om ngn ar intresserad sa vidarebefordrar jag eventuella CV.  wink  wink  wink

MVH,
Laura

 

#123 2008-06-10 14:29:14

Lone
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-06-09
Bijdragen: 5

Re: Flytta till Holland!

hej alla...jag hittade in till denna siten igar.....maste bara saga hur harligt det var att fa lasa alla tips och ideer....jag flyttade ner tiil winterswijk fran halmstad for 2 veckor sedan....pa grund av en underbar hollandare....jag stortrivs har nere...men saknar mina vanner....

sa finns det nagon som vill traffas sa bara maila mej....jag ar hemma hela dagarna sa tid finns det smile

Offline

 

#124 2008-06-11 12:58:04

Julia
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-05-04
Bijdragen: 1

Re: Flytta till Holland!

Marta,

Om du fortfarande läser här och jobbar på Adobe, så jobbar du nog med en av mina tidigare kollegor smile Det ligger bortåt Sloterdijk va?

Offline

 

#125 2008-08-03 02:23:50

Sophie
juniorlid/juniormedlem
Uit: Deventer, NL
Geregistreerd: 2008-08-03
Bijdragen: 7

Re: Flytta till Holland!

Hittade det här forumet nu inatt då jag letade efter information om hur man gör vid flytt till Nederländerna.

Har min nederländska pojkvän i Zutphen och han letar nu bostad där vi båda kan bo då vi hoppas på att flytta ihop till oktober eller innan året är slut, blev förvånad då jag såg ett inlägg som sa att en 2:a med kök kostar runt 800 - 1000 euro/månad men var billigare om man väntade längre.
Vet att min kille blev erbjuden en 2:a på ca 300 euro/månad i Zutphen och han har varit inskriven i sin "bostadsförmedling" (brist på bättre ord) nästan 1 år bara, vet att bostad är lite billigare i Sverige än Nederländerna, men är det verkligen Så stor skillnad?

Är medveten om att vissa papper tar tid att ordna och läser just nu en väldigt bra bok av Kerstin Gustafsson "Bosättning Utomlands", innehåller det mesta man behöver veta, men rekommenderar att man börjar nästan 1 år i förväg med alla papper, ni som vet av erfarenhet behövs det verkligen så mycket tid med en del papper?

Kollat runt lite om det finns något liknande vad vi har här i Sverige när det kommer till att lära sig språket, SFI, men blev inte direkt klok.
Försöker lära mig Nederländska här hemma, men utbudet är absolut inte stort och att kunna lite av språket är ju ett plus tycker jag, även om det är enklast att lära sig på plats då man får använda det dagligen.
I övrigt, någon som flyttat till Nederländerna och kan rekommendera språkkurs eller dylikt?

Blev lite långt, men är ju sent så ursäkta om jag har upprepat mig eller yrat runt i mitt inlägg. God natt på er alla.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB