Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-01-11 13:42:24

wendy
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-05
Bijdragen: 27

Gymnasium in Zweden??

Hoi allemaal!!

Na een maand of 3 hier in Zweden te zijn geweest,
kreeg ik opeens een idee; waarvan ik niet weet of het realistisch is,
of uiteindelijk nergens op slaat.

Daarom heb ik nu een (misschien rare en vergezochte) vraag...
die ik toch maar ga stellen smile

In nederland heb ik afgelopen jaar het Gymnasium afgerond;
waarna ik dus hier naar Zweden ben gegaan om als au-pair te werken en de taal te leren.
Dat gaat allemaal wel goed; gezien het feit ik in februari begin in de 'avancerad kurs'.. waarna ik TISUS ga afleggen.

Daarna zou ik graag hier (geneeskunde) studeren.
Echter lijkt alles zo anders; hiermee bedoel ik dat als ik kijkt naar de hoofdvakken die ik in NL op het gymnasium heb gevolgd (zoals Biologie/Wiskunde/Chemie/etc.) ik er niets van snap; doordat de termen zo verschillen. Om nog maar niet te spreken over de inhoud van de vakken en de namen in bijv. de Chemie, enz.
(Dat is natuurlijk niet onlogisch)


Goed, om toch eens tot mijn punt te komen:

Zou het een idee zijn om hier in Zweden de aankomende maanden Gymnasium te gaan volgen; en; in hoeverre is dat een realistische gedachte? Zou dat zomaar kunnen.....?
Of is dit een geheel overbodig idee; en moet ik erop vertrouwen dat ik met mijn in-nederland-vergaarde kennis een heel eind ga komen? smile

Alvast heel erg bedankt,
liefs,
Wendy

Offline

 

#2 2007-01-11 17:23:08

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Gymnasium in Zweden??

Hallo Wendy,
Het is moeilijk om te weten wat nou het beste voor je zou zijn. Er zijn mensen die direct vanuit België of Nederland naar Zweden komen om hier te studeren (o.a. ook leden van dit forum), maar ik geloof dat de meesten wel basis-Zweeds kunnen.
Een jaar op de middelbare school zou misschien mogelijk zijn via een studenten-uitwisselingsprogramma.
Succes!

Offline

 

#3 2007-01-11 19:37:25

wendy
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-05
Bijdragen: 27

Re: Gymnasium in Zweden??

Hoi Margo,

Ten eerste bedankt voor je snelle reactie!

Het idee kwam niet in me op vanwege het zweeds leren;
want dat gaat wel goed. Het basis-zweeds zou zeker het probleem niet moeten zijn,
zeker gezien het feit dat zodra ik een studie begin aan de universiteit ik ook TISUS heb moeten halen.

Ik maak me alleen 'zorgen' om het vakinhoudelijke gedeelte, losstaand van het basis-zweeds..
Alle termen die ik heb geleerd in mijn lessen biologie, scheikunde, natuurkunde, wiskunde, enz. in Nederland zijn anders. (Uiteindelijk is de informatie ongeveer hetzelfde...)  En  de namen van bijvoorbeeld alle stoffen die je bij scheikunde leert, enz...

De eerste vraag die ik dus eigenlijk zou moeten stellen is;
maak ik me terecht bezorgd?

En zo ja: zou een tijdje/jaar gymnasium een oplossingen kunnen zijn?

Aan een uitwisselingsproject had ik overigens nog niet gedacht!

Nogmaals bedankt,
liefs,
Wendy

Offline

 

#4 2007-01-12 09:55:33

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Gymnasium in Zweden??

Pieter, misschien kan jij dit beantwoorden!

Offline

 

#5 2007-01-12 20:12:33

Petra
lid/medlem
Uit: Nederland, Noord-Brabant
Geregistreerd: 2007-01-04
Bijdragen: 25

Re: Gymnasium in Zweden??

Hoi Wendy,

Op Nederlandse universiteiten worden veel vakken in het engels gegeven. Zou dit ook niet zo kunnen zijn op Zweedse universiteiten? In dat geval zou je even kunnen nagaan wat de verhouding Zweeds vs. Engels is...

En misschien is het ook wel een idee om eens een universiteit op te bellen en hen advies te vragen... Zij moeten hier toch wel vaker mee te maken hebben gehad? Ik bedoel, er zijn toch meerdere Nederlanders die in Zweden gaan studeren op universiteiten?

Zelf lijkt het me niet echt een optie om WEER gymnasium te gaan doen, terwijl je dit net in Nederland al hebt afgerond. Dan kan je toch beter gewoon lekker aan de universiteit beginnen en in noodgeval het eerste jaar overdoen? Dan ben je in ieder geval al aan het studeren in de richting die je wilt... misschien kan je je voorbereiden door alvast wat boeken door te nemen voordat het schooljaar begint (ook hierbij kan een universiteit je nu al advies geven m.i.) Of je vraagt wat bijlessen aan van oudejaars studenten (verdienen zij ook een zakcentje).

Bovendien denk ik dat veel namen van de anatomie van mensen / namen van medicijnen e.d. Latijns zijn...aangezien je al Latijns hebt gehad op het gymnasium zou het best kunnen dat je een beroep op het Latijn kan doen...

Het zijn maar wat ideeen, ik weet niet in hoeverre ze realistisch zijn, maar misschien heb je er wat aan.

En als laatste advies: "als je iets echt graag wilt, dan lukt het je..." Als dit echt is wat je graag wilt, grijp dan die kans en laat je niet teveel leiden door het idee dat het niet zou kunnen. Ook daarvoor bestaan oplossingen... (of is dit iets te optimistisch? Natuurlijk snap ik je beredenatie, ik zou het net als jij ook afwegen...)

Succes,

groeten Petra

Offline

 

#6 2007-01-13 20:56:50

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Gymnasium in Zweden??

in Zweden is ook heel veel in de uni ook in het engels, ik geloof niet dat het voor jou zo moelijk zal worden smile en als je het graag wil, dan gaat het heel goed! Veel gelukk!

Offline

 

#7 2007-01-16 22:58:43

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Gymnasium in Zweden??

Margo schreef:

Pieter, misschien kan jij dit beantwoorden!

Tja, ik zit natuurlijk in een heel andere richting (elektronica) en heb voordien ook niet in Nederland gestudeerd maar in België, dus zoveel weet ik hier nu ook niet over.  Wel is het (alleszins waar ik studeer) zo dat veel vakken inderdaad in het Engels gegeven worden, en dat "technisch Zweeds" leer je volgens mij vrij snel.  Ik heb hier één vak in het Zweeds gehad en de meeste technische termen waren ofwel Latijnse/Griekse woorden (dividera, addera, ...) ofwel leken ze vaak erg op het Nederlands (spänning, ström, ...).  Ik had ook wel het geluk dat de eerste lessen herhaling waren voor mij zodat ik mij rustig kon concentreren op het noteren van vocabulaire big_smile.  Maar ik denk dus niet dat dat zo'n probleem is.  Eventueel kan je je wat voorbereiden (b.v. bekijk eens een Zweedse tabel van Mendeljev, dan heb je de chemische elementen toch al eens gezien in het Zweeds, dat soort dingen), zodat je niet totaal uit de lucht valt in de eerste lessen, want als die geen herhaling voor je zijn kan dat wel even moeilijk worden misschien.

Wat je technische voorkennis betreft, daarmee kan ik je niet echt helpen, vermits ik niet weet hoe het Nederlands onderwijs werkt, en het Zweedse trouwens ook niet, en bovendien niet zoveel weet over geneeskunde...

Offline

 

#8 2007-01-18 20:37:41

Petra
lid/medlem
Uit: Nederland, Noord-Brabant
Geregistreerd: 2007-01-04
Bijdragen: 25

Re: Gymnasium in Zweden??

Hoi Wendy,

Misschien heb je wat aan dit bericht.... ook studie geneeskunde:

http://ordbok.lagom.nl/obforums/viewtopic.php?id=308

Groeten,

Petra

Offline

 

#9 2007-01-26 11:03:17

wendy
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-05
Bijdragen: 27

Re: Gymnasium in Zweden??

Hej allemaal!

Om te beginnen natuurlijk wederom bedankt voor de vele reacties!
Sorry dat ik een beetje laat antwoord, maar ons internet deed het een tijdje niet.
(ze zeggen voor de grap; het komt door de sneeuw.. hèhè..)

Het is inderdaad een goed idee om met de Universiteit te gaan praten (dat moet sowieso)
En.. wellicht maak ik me ook onterecht zorgen. (daar ben ik soms nogal goed in.)

Ook hebben jullie helemaal gelijk als je zegt dat er veel in het Engels is, misschien niet zozeer de colleges, maar zéker de boeken natuurlijk!!

In ieder geval;
dank je voor de geruststelling;
en ik ga eerst maar eens contact opnemen met de universiteit...

Ik houd jullie op de hoogte!!

Liefs,
Wendy

Offline

 

#10 2007-01-26 17:45:13

Petra
lid/medlem
Uit: Nederland, Noord-Brabant
Geregistreerd: 2007-01-04
Bijdragen: 25

Re: Gymnasium in Zweden??

Leuk, YOU GO GIRL!!!!!!

tongue

groetjes,
Petra
p.s. ja leuk, hou ons op de hoogte!

Offline

 

#11 2007-01-28 02:46:50

slewg
lid/medlem
Uit: Amsterdam
Geregistreerd: 2007-01-28
Bijdragen: 15

Re: Gymnasium in Zweden??

Ik zou het eerlijk gezegd niet doen. Ik heb het namelijk andersom gedaan, ik heb Nederlands geleerd en geprobeerd om hier toegelaten te worden niet voor geneeskunde maar diergeneeskunde. Ik werd ingeloot en begon met de studie. Ik kon de lessen goed verstaan, de docenten en mijn klasgenoten allebei. Mijn "gymnasiekompetens" werd als een afgeronde VWO-iets beschouwen(?) en ik hoefde niks bij te leren voordat ik mocht beginnen.

Maar... ik ben net gestopt met de studie. Het werd mij allemaal te veel. Het krijgen van cijfers van 1-10 in plaats van G, VG en MVG hield ik niet van, en ik begon echt culturele verschillen te zien zeker omdat mijn klasgenoten zo jong waren! Ik ben maar 20 maar voelde mij oud. "Förkunskaperna" (sorry dit woord ken ik niet in het Nederlands) die de VWO'ers hadden waren totaal anders dan wat ik had van mijn naturvetenskapliga programma. Echt belachelijk om eerlijk te zijn.

En ik vraag mij af, als je geneeskunde ga studeren, wat voor cijfers je heb? Weet je hoe buitenlanders worden toegelaten in Zweden? Ik weet dat namelijk niet, maar ik neem aan dat het moeilijker zal zijn dan in Nederland, wij moeten tenminste 20/20 hebben om daar geneeskunde te gaan studeren sad

Offline

 

#12 2007-01-28 11:27:23

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Gymnasium in Zweden??

slewg schreef:

"Förkunskaperna" (sorry dit woord ken ik niet in het Nederlands) die de VWO'ers hadden waren totaal anders dan wat ik had van mijn naturvetenskapliga programma

Als rasechte beta (naturvetare) ben ik dan benieuwd in welk opzicht die voorkennis dan anders was. smile

Offline

 

#13 2007-01-28 16:31:17

slewg
lid/medlem
Uit: Amsterdam
Geregistreerd: 2007-01-28
Bijdragen: 15

Re: Gymnasium in Zweden??

Mijn vooropleiding was béta(richting)-research/journalistiek dus de celbiologie was makkelijk voor mij; celdeling, DNA/RNA, aminozuren etc. Dat was dus niet zo onbekend als voor mijn toekomstige kollegas. Maar het rekenen met scheikunde van de biochemie en vooral de cursus Methodologie(?) en Staistiek was in principe onmogelijk. De wiskunde die ik had gehad tijdens mijn 'VWO' bevatte veel sinus cosinus integralen enzovoort, terwijl zij al heel bekend waren met het opzetten van diagrammen en foutberekeningen.

Ik hoop dat dit leesbaar is, mijn Nederlands is niet op z'n top vandaag. Waar kom jij eigenlijk vandaan? Heb je in NL en SE allebei gewoond? Je blijkt beide talen heel goed te kennen...

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB