Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-01-17 20:42:23

Remy
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-12-28
Bijdragen: 7

Zweeds leren in Zweden: tips?

Ik ga voor mijn studie geneeskunde een half jaar naar Zweden en ik zou graag zo goed mogelijk Zweeds willen leren spreken daar. Ik ga naar Stockholm en ga daar een (medisch) onderzoek doen. Ik woon niet in een studentenhuis en werk veel op het ziekenhuis, dus ik ben bang dat ik niet voldoende Zweeds hoor.
Weten mensen hoe je het beste zo veel mogelijk Zweeds kunt leren zonder direct aan een taalcursus te beginnen? (Ik heb al 3/4 jr. zweeds gestudeerd aan de UvA.) Enne, wat zou leuk zijn om die tijd te doen om onder de mensen te komen? Ik vind stijldansen en tangodansen leuk, is dat daar ook toegankelijk? Andere tips? Veel kranten lezen? Naar de bios?

Offline

 

#2 2007-01-17 22:37:28

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Zweeds leren in Zweden: tips?

Lid worden van een studentenvereniging! Ik ga er van uit dat je naar Stockholms universitet gaat, dan zou op http://www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=230&a=432 misschien iets te vinden zijn.
Zo ben ik zelf ooit in Uppsala begonnen - in Nederland (Groningen) had ik het nooit zo op studentenverenigingen ("corps"), maar aangezien je hier in Zweden lid moet worden van een "studentkår" heb ik me daar maar goed in gestort. Met als gevolg dat ik twaalf jaar later (waarvan een jaar als voltijds voorzitter van een studentenvereniging...) nog steeds in Zweden zit (ook al ben ik niet meer actief in de studentenwereld)...
Waarschijnlijk bestaan er ook speciale dansverenigingen voor studenten (in Uppsala wel in elk geval). Ze dansen hier graag.
Verder is het natuurlijk belangrijk deel te nemen aan het sociale leven op het "werk" (waarschijnlijk voornamelijk lunch en "fika", misschien, met een beetje geluk, ook af en toe uit na het werk).
Andere mogelijkheden: een cursus/studiecirkel volgen bij een of ander instituut, bijv. Medborgarskolan, Folkuniversitetet enz. (als je een "creatieve" cursus volgt (dus geen talencursus of een andere cursus waar je alleen stil moet zitten luisteren) zal het Zweeds waarschijnlijk niet al te ingewikkeld zijn).
Naar de bioscoop: dan Zweedse of (nagesynchroniseerde) kinderfilms, anders leer je voornamelijk Engels...
Kranten lezen is natuurlijk altijd een goed idee; Metro en Stockholm City (beide gratis) zijn het eenvoudigst om mee te beginnen, de cultuurbijlagen van DN en SvD zijn wat pittiger.

Succes!

Offline

 

#3 2007-01-18 12:01:36

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Zweeds leren in Zweden: tips?

Remy schreef:

Ik ga voor mijn studie geneeskunde een half jaar naar Zweden

Krijgen we een dokter op het forum! (een tijd geleden worstelden we met een medische vraag waar we alsmaar niet uitkwamen) http://ordbok.lagom.nl/obforums/viewtopic.php?id=181

Offline

 

#4 2007-01-18 16:06:32

Remy
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-12-28
Bijdragen: 7

Re: Zweeds leren in Zweden: tips?

Ja, het duurt nog wel even voordat ik mezelf dokter mag noemen, maar dan heb je inderdaad een dokter die het forum in de gaten houdt.
Al kan ik natuurlijk weinig zeggen over hoe je gekneusd zegt in het Zweeds wink

Kneuzing (contusio) = verwonding t.g.v. stomp geweld, waarbij de huid intact blijft (bijvoorbeeld een kneuzing van de enkel of knie, bandletsel, bloedingen onder de huid). Volgens medische sites is het Zweedse woord hiervoor kontusion.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB