Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-01-13 00:04:11

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Ik weet niet hoeveel controle je hierover hebt, maar indien mogelijk zou het handig zijn als na het zoeken van een woord in het woordenboek, het ingetikte woord automatisch geselecteerd zou worden zodat het vanzelf verdwijnt als je een nieuw woord intikt...
Klinkt misschien als een detail, maar voor iemand als ik, met een zeer kleine Zweedse woordenschat, die probeert Zweedse posts te begrijpen door alle onbekende woorden in te typen, of nog erger, in het Zweeds te antwoorden, zou het toch wel wat klik- en typwerk uitsparen wink

Verder is het erg praktisch met de [ ] \ notatie voor ä, å en ö en de /n en /z tags. (Ik heb al geprobeerd mijn toetsenbord op Zweeds te zetten, maar dan veranderen alle leestekens ook van plaats smile

Pieter

Offline

 

#2 2006-01-13 13:35:37

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

indien mogelijk zou het handig zijn als na het zoeken van een woord in het woordenboek, het ingetikte woord automatisch geselecteerd zou worden

Klinkt als een handig idee, maar ik heb geen idee hoe dat zou moeten. Heb je een voorbeeld van een website die zo werkt? Dan kan ik even spieken hoe je dat moet doen.

Het kan geen kwaad om eens te kijken of je browser geen toetsencombinatie heeft om het invoerveld te wissen. In mijn browser - Opera/Linux - gaat dat met control-u. MS Internet Explorer kan dat vast niet, maar dat is hoe dan ook een bijzonder onhandige browser. Niet alleen voor gebruikers, maar ook voor webmasters omdat er zoveel bugs in zitten.

Offline

 

#3 2006-01-13 14:02:32

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Hehe, zwijg mij van Internet Explorer :-D.  Zelf gebruik ik Firefox op Linux, en dat heeft daar op het eerste zicht niet echt iets voor, hoewel ctrl-A (select all) natuurlijk op hetzelfde neerkomt.  Een echt onoverkomelijk probleem is het dus niet.
Ik heb helaas geen idee hoe je dat moet doen (ik ken niets van javascript, ik veronderstel tenminste dat het daarmee te maken heeft) en ik weet ook geen voorbeelden.  Als ik zo een site tegenkom laat ik het zeker weten.

Pieter

Offline

 

#4 2006-01-13 22:09:54

Netje
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2005-12-14
Bijdragen: 5

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Ik ben, op zoek naar online woordenboeken, al zo'n site tegengekomen waarbij de woorden automatisch verdwijnen als je het volgende typt, de deze dus:

http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.shtml

Hopelijk ben jer er iets mee...

Offline

 

#5 2006-01-14 01:25:32

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Netje schreef:

http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.shtml

Ja, dat kan natuurlijk, maar dat is ook niet erg handig als je een typefout hebt gemaakt, want in plaats van een letter te corrigeren moet je dan het hele woord opnieuw intypen. Volgens mij is dat niet echt wat pieter bedoelde, hoewel ik het wel kan overwegen. Wat vinden de andere gebruikers hiervan? Dus gewoon bij elk woord weer beginnen met een blanco veld?

Offline

 

#6 2006-01-14 14:23:19

Nidhuggur
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-12-24
Bijdragen: 74

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Goed plan, ik kan daar de JAVA-code wel van schrijven.

Offline

 

#7 2006-01-14 17:01:20

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Mja, inderdaad, dat is niet echt wat ik bedoelde, voor correcties in lange woorden is dat wel niet zo handig.  Of het over het algemeen handiger zou zijn weet ik niet, misschien wel.
By the way, als het inderdaad om Java-code gaat (dus geen javascript) ben ik zo goed als zeker dat selecteren ook niet zo moeilijk zal zijn.  Maar het ziet er wel niet uit als een applet dus dat zal wel niet...

Offline

 

#8 2006-01-14 17:48:04

Marsvin
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-11-19
Bijdragen: 36
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

pieter schreef:

Verder is het erg praktisch met de [ ] \ notatie voor ä, å en ö en de /n en /z tags. (Ik heb al geprobeerd mijn toetsenbord op Zweeds te zetten, maar dan veranderen alle leestekens ook van plaats smile

Hoi Pieter,

wat ik doe (in Windows XP, op de Mac gaat dat wat makkelijker smile ) is zowel een Zweedse als US-toetsenindeling activeren, en dan kun je met linker-alt+shift tussen die twee heen en weer schakelen. In de Zweedse stand werken [, ', en  ; dan als å, ä, en ö.

Offline

 

#9 2006-01-14 17:56:34

Marsvin
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-11-19
Bijdragen: 36
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

hankwang schreef:

Klinkt als een handig idee, maar ik heb geen idee hoe dat zou moeten. Heb je een voorbeeld van een website die zo werkt? Dan kan ik even spieken hoe je dat moet doen.

Dat is niet zo moeilijk (alsjeblieft, geen Java! wink ) Je hoeft alleen maar in het bestand obformfunc.js, in de functie ffocus(), na Q.focus() het commando Q.select() toe te voegen, dan wordt de input automatisch geselecteerd.

Ik denk dat dat inderdaad wel handig zo zijn, ik typ ook vaak tien zoektermen achter elkaar als ik een artikel aan het lezen ben.

Offline

 

#10 2006-01-14 18:01:03

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Nidhuggur schreef:

Goed plan, ik kan daar de JAVA-code wel van schrijven.

Huh? Waar kun je de java-code voor schrijven? Ik maak geen gebruik van Java in Ordbok Lagom. Hier en daar een paar javascripts en verder vooral heel veel Perl die op de server draait.

Offline

 

#11 2006-01-14 18:15:11

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Marsvin schreef:

na Q.focus() het commando Q.select() toe te voegen.

Gouden tip! Is geregeld. (Wellicht moet je even op reload klikken in het woordenboek voor het werkt.)

Ik had me trouwens helemaal niet gerealiseerd dat bij Opera het woord sowieso al automatisch geselecteerd wordt, nog een reden waarom Opera zo'n fijne browser is. smile

Offline

 

#12 2006-01-14 22:37:53

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Geweldig!  Bedankt!

Wat het toetsenbord betreft, ik kan hier ook van instelling verwisselen met ctrl-alt-space (ingesteld naar analogie met de mac smile) maar als ik dan tussen elke komma of haakje en elke ö of å moet omschakelen, dan druk ik liever de toetscombinaties voor ö e.d. in...
Wat ik eigenlijk zou willen is een toetsenbord waarvan elke toets apart configureerbaar is, maar dat schijnen zelfs in Linux geen voorzieningen voor te zijn... Toch bedankt voor de tip!

Offline

 

#13 2006-01-14 23:02:56

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

pieter schreef:

Wat ik eigenlijk zou willen is een toetsenbord waarvan elke toets apart configureerbaar is, maar dat schijnen zelfs in Linux geen voorzieningen voor te zijn...

Maar dat kan, ik heb er zelfs een webpagina van: http://www.lagom.nl/linux/keyboard.html . Je vindt er twee toetsenbordconfiguratiefiles, één voor Dvorak (wat ik gebruik) en één voor US-Qwerty, beide met allerlei extra tekens (ook voor Deens/Noors [øæ], IJslands [ðþ], en accenten van andere Westeuropese talen). Je kunt eenvoudig e.e.a. zelf aanpassen voor je eigen ideale toetsenbordindeling.

Offline

 

#14 2006-01-16 10:09:59

Adam Reith
juniorlid/juniormedlem
Uit: Uppsala
Geregistreerd: 2005-12-20
Bijdragen: 7
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Zou het niet mogelijk zijn om alle woorden in de forumbijdragen aanklikbaar te maken? D.w.z. als je op een woord klikt komt er een pop-up, met de vertaling uit het woordenboek. Of is dit een technisch onmogelijke/te moeilijke suggestie?

Offline

 

#15 2006-01-16 22:48:50

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

hankwang schreef:

Maar dat kan, ik heb er zelfs een webpagina van: http://www.lagom.nl/linux/keyboard.html

Ziet er op zich geweldig uit smile  (met dvorak ga ik mij nog wel niet bezighouden hoor, Zweeds is op zich al moeilijk genoeg...)
Maar als ik die file laad met xmodmap,  werkt er niets op alt en shift-alt meer, en de windowskey eigenlijk ook niet, en delete en return zijn ook lichtjes gewijzigd, in aMSN werken ze niet meer...  doe ik iets mis?  Heb ik nog andere files nodig?
Weet je toevallig hoe ik ze zo instel dat ik kan veranderen (met zo'n icoontje in de system tray)? 'k Heb dat nu voor 2 Qwerty-varianten, maar ik kan er precies niet echt dingen aan toevoegen (toch niet in YaST)
En weet je hoe je dat terug ont-laadt met xmodmap (op een snellere manier dan uit te loggen)?

Offline

 

#16 2006-01-22 18:40:26

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Adam Reith schreef:

Zou het niet mogelijk zijn om alle woorden in de forumbijdragen aanklikbaar te maken?

In theorie wel, maar dan zou de pagina 10 maal zo groot worden (meer downloadtijd, meer netwerkbandbreedte) terwijl ik juist m'n best heb gedaan om de hele website 'lichtgewicht' te houden. Bovendien zijn de meeste bijdragen in het Nederlands, waarvoor het woordenboek geen verbogen vormen kent. En de forumsoftware moet ook gaan raden in welke taal een bijdrage is geschreven. Al met al lijkt me dit dus niet zo'n goed plan...

Offline

 

#17 2006-01-25 13:19:38

Simone
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-24
Bijdragen: 13

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Hej Han-Kwang en forumbezoekers,

Even een compliment; de site lagom.nl wordt namelijk steeds beter. De automatische selectie van ingetoetste woorden is een uitkomst!

Hälsningar,
Simone

Offline

 

#18 2006-01-25 21:20:39

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Welkom Simone. Ken ik je niet ergens van? wink

Even een algemene opmerking voor iedereen: ik heb een aantal onderwerpen als 'Vraagje', 'Vertaling', 'Suggestie' op het forum aangepast. Het maakt het makkelijker een onderwerp terug te vinden als er een paar steekhoudende trefwoorden in de onderwerpstitel staan.

Offline

 

#19 2006-07-23 14:44:02

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Ik zit veel op dit forum, dat me op een aantal punten lekker vooruit geholpen heeft. Hartelijk dank hiervoor! Omdat ik vrijwel alle nieuwe bijdragen lees, zit ik wel veel naar beneden te scrollen. Is het niet mogelijk om de nieuwste bijdragen bovenaan te zetten, of kan ik dat zelf kiezen?

Offline

 

#20 2006-07-23 14:51:00

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Margo schreef:

Omdat ik vrijwel alle nieuwe bijdragen lees, zit ik wel veel naar beneden te scrollen.

Op de indexpagina staan onder "Actieve onderwerpen/Aktiva trådar"  een kolom "Onderwerp/Tråd" links en "Laatste bijdrage/Senaste inlägget" rechts. Als je in de rechterkolom klikt, kom je direct onderaan zonder dat je hoeft te scrollen.

PS - heb je Opera of Firefox al geprobeerd?

Offline

 

#21 2006-07-23 14:52:13

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Kleine suggestie aan de webmaster - selecteren invoerveld

Toppen!

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB