Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-02-28 11:52:25

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Lurfen en kladden

Hej forum!

Nu får ni Svenskar hjälpa mig med Nederländska wink (Nederländare får också hjälpa till)

På Nederländska kan man säga "Iemand bij zijn kladden grijpen" eller "iemand bij zijn lurfen grijpen" men det finns nog inte så många som vet vad lurfen eller kladden är. Jag har i alla fall ingen aning.
Eftersom Nederländska och Svenska är relaterade språk undrade jag om ni som Svenskar kanske har en känsla för konstiga nederländska ord som har förlorad sin betydelse.

Vad tror ni betyder lurfen och kladden?

Offline

 

#2 2008-02-28 12:24:58

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Lurfen en kladden

Lurven: används bara i det här ordspråket.
Klad: tidigare en nedhängande del av en krage, men används i den här meningen bara i ordspråket nuförtiden. Jag kan tänka mig att ordet har någon relation med 'kleding'; 'kläder'.

Jag hittade även 'lurf' in ordboken, som är en skårad träbit som används vid en finkbana för att dra åt linjen. Ingen aning hur det går till. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lurven

Offline

 

#3 2008-02-28 18:07:26

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Lurfen en kladden

Het Zweedse woord 'lurvig' (ruig) is verwant met het Noorse woord 'lurva' = lap, vod. Wie weet heeft dit wel iets met onze lurven te maken?!

Offline

 

#4 2008-02-29 09:02:23

David
lid/medlem
Uit: Gent (B)
Geregistreerd: 2007-12-17
Bijdragen: 29

Re: Lurfen en kladden

Misschien vind je het interessant om dit eens te lezen:
http://www.nuwenspete.nl/mothoek-2002-1.pdf
(pagina 6).
Je had gelijk, Margo, "lurf" betekent inderdaad ook "vod".
Trouwens, ik gebruik deze uitdrukking wel courant, hoor.

Offline

 

#5 2008-03-05 21:41:09

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Lurfen en kladden

Intressant link, David!
Själv associerar jag till svenskans "lurvig", som också förekommer som en något skämtsam beskrivning för ben i vissa uttryck. I min släkt har det använts i t ex "då får jag väl ta mina lurviga (och gå)" (ong. dan moet ik maar lopen, als er geen ander vervoermiddel is).
Och "kladden" blir direktassocierat med att kladda och med klabbar, så jag hade gissat att det skulle betyda händer.
När jag hör "je bij je lurven en je kladden grijpen" så ser jag alltså för mig hur någon tar tag i någons händer och fötter... Jag har nog hört uttrycket rätt ofta och begripit andemeningen utan att ens reflektera vidare över orden.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB