Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-01-21 15:45:41

Faisca
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-20
Bijdragen: 11

Ik zal mij even voostellen/Jag ska presentera mig

Hejsan alla,

Jag heter Faisca och är född i Sverige och jag använder Ordlistan online ofta när jag skriver till min väninna iSverige,men hadde aldrig sett att det fanns ett forum där man kan tala med varandra.Roligt!!!!
Jag bodde i Lerum nära Göteborg tillsammans med min familj.Vi flyttade tillbaka till  Holland i slutet av 1970 då var jag arton år och det var länge sedan,för detta år fyller jag 54.För första gången efter 24 år åkte jag med min man tillbaka på semester till Sverige och jag kände mig genast hemma,då hadde jag sedan länge inte talat svenska.Jag kunde förstå allt bra, men tala var lite svårare.Det var i 1994 och sedan då håller jag mig på med Svenska språket.Har en svensk e-mail väninna,vi skriver varandra en gång i veckan och jag läser många svenska böcker.Tycker det är väldigt roligt.
Jag vet att min svenska inte alltid är bra,men vi kan ju alltid hjälpa varandra

Kanske det finns någon som tycker det är roligt att då och då skriva på svenska eller någon i Sverige som vill tala Holländska????

Ha det så bra och hälsningar från Faisca  :)

Offline

 

#2 2006-01-21 16:38:31

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Ik zal mij even voostellen/Jag ska presentera mig

Välkommen Faisca! Varifrån kommer ditt namn? Det låter varken nederländskt eller svenskt. Du har nog kommit på rätt ställe för att öva svenska. smile

Laatst bewerkt door hankwang (2006-01-21 17:27:56)

Offline

 

#3 2006-01-21 16:43:04

Faisca
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-20
Bijdragen: 11

Re: Ik zal mij even voostellen/Jag ska presentera mig

nog eventjes,
Ik vind het woordenboek online echt heel handig ,allen je kunt niet alles vinden,dan gebruik ik van Dale/Norstedts Handwoordenboek.Die boeken zijn erg goed.
Zou het ook leuk vinden als iemand mij op mijn fouten wijst,want mijn zweeds is niet helemaal goed.Het lezen en spreken gaat goed,maar het correct schrijven van sweeds is heel erg moeielijk.Mijn vriendin zegt dat ik sweeds schrijf op zijn nederlands.Het is ook een kwestie van veel doen.

Fijn weekend iedereen en de groetjes van Faisca

Offline

 

#4 2006-01-21 17:15:22

Faisca
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-20
Bijdragen: 11

Re: Ik zal mij even voostellen/Jag ska presentera mig

Hej Hankwank,

Roligt att du reagerat så fort på mitt mail!!! Mitt namn är inte Faisca men Alida och jag kallas Ida. Faisca använder som nickname överallt på webben.
Faisca är igentligen ett namn av en Portugisisk Rose'vin.Jag tyckte om det namnet och om jag skulle fått en barnflicka hadde jag kallat henne Faisca, jag har två söner.

Offline

 

#5 2006-01-21 20:10:58

Anna
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-17
Bijdragen: 10

Re: Ik zal mij even voostellen/Jag ska presentera mig

Faisca schreef:

om jag skulle fått en barnflicka hadde jag kallat henne Faisca, jag har två söner.

Hej Faisca!

Jag tycker att du skriver bra svenska, men ville bara säga att det heter dotter och inte barnflicka, om du alltså menar "dochter"!

Groetjes,
Anna

Offline

 

#6 2006-01-21 20:26:23

Faisca
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-20
Bijdragen: 11

Re: Ik zal mij even voostellen/Jag ska presentera mig

Hejsan Anna,
Barnflicka betyder kindermeisje,jag har vänt om ordet.Det ska vara flickebarn men dotter är också bra om man menar dotter.

Tack föratt du tycker att jag skriver bra svenska

Hälsningar Faisca

Offline

 

#7 2007-08-10 22:04:12

Gerard
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-07-06
Bijdragen: 1

Re: Ik zal mij even voostellen/Jag ska presentera mig

Nån annan presenterar sig!

Hej, jag heter Gerard.
Är tredje gången jag kommer här, och när jag såg vad Faisca
skrev, tänkte jag att jag kunde tala lite om mig själv, och varför
jag kommer här? Jag har lärt mig Svenkska på Volksuniversitet, men det var för länge sen! Efter 7 år, var kursen slut, och måste vi själv hjälpa oss. Problemet är, med vem måste jag tala Svenska i vårt land? Så det var tider att jag aldrig talade Svenska, och kunde jag bara lyssna på musik. På detta sätt, kunde jag komma ihåg ord, som jag nästan hade glömt! Kursen är nu 23 år sen, och i de 23 år kunde jag skiva med någon som bor i Suomi, och det gör jag nu från 1989 tills nu. Jag hoppas att jag kan skiva här ofta, för jag tycker om att skriva/tala Svenska!
Hoppas vi trevs ofta här!

Hälsningar,

Gerard

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB