Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-09-03 20:50:43

zappy
lid/medlem
Uit: Turnhout
Geregistreerd: 2006-11-24
Bijdragen: 134

Meervoud

Hoi iedereen,

Ik zat weer eens te denken over Zweeds en Nederlands, onder andere over het meervoud. In het Nederlands herken je een meervoud doorgaans aan het achtervoegsel '-en', terwijl veel meervoudsvormen in het Zweeds op een r eindigen. Ik was aan het zoeken naar een verband tussen de twee, aangezien het wel beide Germaans talen zijn, en ik denk dat ik er één gevonden heb.

In het Nederlands zijn er nog enkele andere meervoudsvormen: de meervouds-s, onregelmatige meervouden en het achtervoegsel '-eren'. Dat laatste is een stapelmeervoud: oorspronkelijk waren het geen kinderen, maar kinder. In het Duits is dat nog zo (Die Kinder sind da.) en daar treffen we dat meervoud nog vaker aan (boeken - Bücher). Meervouden op -er komen in het Zweeds vaak voor en er zijn ook andere achtervoegsels zoals -ar. Is er dan een verband tussen ons meervoud op -eren en het Scandinavische meervoud op -r?

Moest iemand mij meer informatie kunnen geven: dank bij voorbaat!

Offline

 

#2 2008-09-03 23:04:41

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Meervoud

Interessant. Daar zou best waarheid in kunnen zitten. Nooit bij stilgestaan.

Offline

 

#3 2008-09-04 13:52:14

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Meervoud

-eren, is een "dubbele" meervoudsvorm - men heeft op den duur een -en op het eind toegevoegd, omdat "-er" niet meer als een meervoud werd aangevoeld

dus als je een verband tussen het Duitse -er en de Zweedse r-vormen kunt vinden, heb je gelijk

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB