Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2005-11-19 21:17:52

Marsvin
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-11-19
Bijdragen: 36
Website

Hee, leuk, een forum

Hallo allemaal,

allereerst mijn complimenten voor deze site! Wat een verademing vergeleken bij al die zielloze gratis woordenboeken op het web. Ik ben diep onder de indruk van de mogelijkheid om ook verbuigingen op te zoeken.

Ik ben zelf dus ook een van die rare mensen die proberen zelf Zweeds te leren. Ik ben nog maar een beginner, maar ik besefte me onlangs dat ik dat nu al meer dan twee jaar ben, dus ik ga vanaf nu beter mijn best doen om er serieus werk van te maken. Ik ken helaas niemand die het spreekt (nouja, eentje, maar die woont in Zweden...), dus het lijkt me wel grappig om hier een beetje te oefenen.

Groeten,
Marsvin

Offline

 

#2 2005-11-19 21:37:19

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Hee, leuk, een forum

Marsvin schreef:

allereerst mijn complimenten voor deze site!

Dank je wel, Cavia! smile Maar ik houd me altijd aanbevolen voor suggesties!

[...] ik ga vanaf nu beter mijn best doen om er serieus werk van te maken. Ik ken helaas niemand die het spreekt (nouja, eentje, maar die woont in Zweden...), dus het lijkt me wel grappig om hier een beetje te oefenen.

Daarvoor lijkt me dit forum de juiste plek. Hopelijk zijn er van de honderden vaste gebruikers van deze website nog een paar meer die met je willen oefenen.

Offline

 

#3 2005-11-20 14:02:47

Elisa
juniorlid/juniormedlem
Uit: Zweden / België
Geregistreerd: 2005-11-15
Bijdragen: 6
Website

Re: Hee, leuk, een forum

Awel, als ik terug ben van Zweden, volgend jaar juni, wil ik ook mijn zweeds blijven oefenen. Anders gaat mijn spreken er nogal op achteruit gaan denk ik, en dat is nogal belangrijk in het zweeds, want ze kunnen sommige dingen nogal raar uitspreken wink. Dus... als je niet té ver in Nederland woont kom ik bij u wel eens zweeds ratelen big_smile

Laatst bewerkt door Elisa (2005-11-20 14:09:09)

Offline

 

#4 2005-11-21 12:00:43

Marsvin
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-11-19
Bijdragen: 36
Website

Re: Hee, leuk, een forum

Ik vrees dat ik nog niet genoeg gevorderd ben om iemand bij Zweeds ratelt bij te houden, laat staan van repliek te dienen... ooit moet die dag wel gaan komen, ik zou graag het gezicht willen zien van mijn Zweedse vriendin als ik een keer voor haar neus sta en in vloeiend Zweeds begin, al dan niet met een Vlaams accent smile

Offline

 

#5 2005-11-21 16:29:09

Esther
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2005-11-21
Bijdragen: 2

Re: Hee, leuk, een forum

Hej!
Ik ben vooral heel erg hard op zoek naar iemand die mij priveles zweeds kan geven. Ik heb al via de volksuniversiteit een cursus gedaan, maar dat schoot niet echt op. In april ga ik weer voor ?? maanden naar Zweden, dan is het wel leuk als ik wat meer Zweeds kan!
Groetjes, Esther

Offline

 

#6 2005-11-21 17:59:06

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Hee, leuk, een forum

Esther schreef:

Ik ben vooral heel erg hard op zoek naar iemand die mij priveles zweeds kan geven.

Welkom op het forum!

Ik kan je vertellen dat ik in Zweden heb geprobeerd een privéleraar te vinden en dat viel al niet zo mee. Ik heb advertenties opgehangen in het universiteitsgebouw in Lund waar studenten colleges Zweedse taal- en letterkunde volgden, en een lerarenopleiding deden. En willekeurige mensen aangesproken. Geen succes.

Ik heb in Zweden SFI gedaan (gemeentelijke cursus voor immigranten), maar het meeste heb ik geleerd van de krant lezen en simpelweg woordjes stampen. Ik las Sydsvenska Dagbladet. Je kunt evt. ook Metro downloaden, dat is in het begin misschien iets makkelijker qua schrijfstijl. Om op gang te komen vond ik 'Colloqual Swedish' een redelijk prettig zelfstudieboek.

Het moeilijkste is luistervaardigheid opdoen, dat was het beste van de SFI-cursus: een lerares die langzaam en duidelijk spreekt. Normale spreektaal is veel te snel voor een beginner. Wel handig zijn Zweeds gesproken films en tv-programma's met  Zweedse ondertiteling, maar die zijn niet zo makkelijk te vinden in Nederland.

Offline

 

#7 2005-11-22 11:03:16

Esther
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2005-11-21
Bijdragen: 2

Re: Hee, leuk, een forum

Hoi Hankwang,

Dank je wel voor de tips; ik ben inderdaad al bezig geweest om kranten/ tjes e.d. te lezen. Dat gaat op zich redelijk, maar ik wil vooral oefenen met het spreken. Ik heb nog een lesboek met bijbehorende CD's liggen, maar ik heb het idee dat het sneller gaat als iemand mij daar in onderdsteunt. Ik ben nu nog in Nederland sad voor een paar maaden, maar als ik in april weer terug ga dan is het leuk als mijn Zweeds een beetje beter is!

Offline

 

#8 2005-11-22 20:07:12

Elisa
juniorlid/juniormedlem
Uit: Zweden / België
Geregistreerd: 2005-11-15
Bijdragen: 6
Website

Re: Hee, leuk, een forum

Marsvin schreef:

al dan niet met een Vlaams accent smile

Een vlaams accent in het zweeds klinkt alleszins al beter dan een thais accent ofzo hoor wink. Maar het beste is een antwerps accent in uw zweeds te steken. Ken je dat, zo vlaams-antwerps? Dat is echt supergoed, sinds ik dat door had dat ik hier op z´n antwerps moest spreken zijn ze mij hier in Zweden beginnen feliciteren omdat mijn zweeds zo zweeds klonk! big_smile

Offline

 

#9 2005-11-23 22:03:58

Marsvin
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-11-19
Bijdragen: 36
Website

Re: Hee, leuk, een forum

Elisa schreef:

Ken je dat, zo vlaams-antwerps? Dat is echt supergoed, sinds ik dat door had dat ik hier op z´n antwerps moest spreken zijn ze mij hier in Zweden beginnen feliciteren omdat mijn zweeds zo zweeds klonk! big_smile

Ik ben helaas niet zo goed thuis in de verschillende smaken Vlaams smile Zuid-zweeds klinkt me wel een beetje Haags in de oren, maar daar heb jij misschien niet zoveel aan big_smile

Overigens vind ik Nederlands met een Vlaams accent ook niet vervelend om te horen... mag graag naar de BRT luisteren.

Offline

 

#10 2005-11-29 21:10:47

lucasvanlierop
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2005-11-29
Bijdragen: 1

Re: Hee, leuk, een forum

Hej hallo allemaal!!

Ook ik ben al een tijdje bezig om mezelf Zweeds te leren en met welk accent ik dat ga doen is nog niet helemaal duidelijk.

Kom uit brabant, heb in Twente gewoon, nu in Utrecht maar werk in Amsterdam, mijn 'accent' is redelijk aanpasbaar daardoor wink

Offline

 

#11 2005-11-29 21:49:35

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Hee, leuk, een forum

lucasvanlierop schreef:

Ook ik ben al een tijdje bezig om mezelf Zweeds te leren en met welk accent ik dat ga doen is nog niet helemaal duidelijk.

Hallo Lucas, welkom op het forum!
Welk accent? Er zijn verschrikkelijk veel dialecten in Zweden, maar maak je geen zorgen: alle Zweden zullen jouw accent onmiddelijk herkennen als dat van een buitenlander. smile Hier zijn een paar signalen die op een Nederlands accent wijzen:
-r: Zweden trillen met het puntje van hun tong
-l: dunner in het Zweeds dan in het Nederlands
-sj: als eenmaal het kwartje is gevallen is het niet zo moeilijk, maar het is erg moeilijk uit te leggen hoe het moet
-k, t en p: moet met een plofklank als er een klinker op volgt (geldt trouwens ook voor het Engels)
-niet correct samensmelten van r met erop volgende d, s, n.
-uitspraak van de klinkers, ze zijn eigenlijk allemaal lastig voor een Nederlander. De a, y en ö zijn mischien wel het lastigste.
-zinsmelodie: lengte van de lettergrepen en plaats van de accenten.

Laatst bewerkt door hankwang (2005-11-30 10:36:10)

Offline

 

#12 2005-11-30 18:14:10

Nieck
lid/medlem
Uit: Nederland - Nederländerna
Geregistreerd: 2005-11-13
Bijdragen: 20

Re: Hee, leuk, een forum

Ha,

wie bijvoorbeeld Zweedse grammatica, woordjes en uitspraak wil leren, kan kijken op: http://www.geocities.com/Athens/Acropol … dutch.html
Hier kun je de klanken in mp3-formaat horen.

Succes.

Offline

 

#13 2005-11-30 23:19:05

Jacco
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2005-11-30
Bijdragen: 2

Re: Hee, leuk, een forum

he,

Das net wat ik zocht! Thx

Offline

 

#14 2005-12-02 09:20:36

Elisa
juniorlid/juniormedlem
Uit: Zweden / België
Geregistreerd: 2005-11-15
Bijdragen: 6
Website

Re: Hee, leuk, een forum

Het is inderdaad niet gemakkelijk om Zweeds uit spreken in het begin. Het is echt oefenen en oefenen tot je hersenen dat allemaal vanzelf doen als je hardop leest.

Die klinkers worden zelfs als een andere klinker uitgesproken als ze lang of kort zijn. Bv. De o in 'bort' spreek je uit als een korte o, maar de o in 'bord' spreek je uit als een lange oe. Vrij verwarrend is dat.
Y : daar heb ik lang over gedaan eer ik dat kon uitspreken, wij hebben die klinker gewoon niet in het nederlands. Je moet je tong zo zetten alsof je een i gaat zeggen en dan je lippen tuiten alsof je een u gaat zeggen.
SK, STJ, SJ: Dat is ook een vrij rare klank, het hangt er natuurlijk van af wáár in Zweden je zit, maar hier in stockholm zeggen ze dat zo: de ch zoals in 'lachen' gevolgd door een lichte w die je hoort als je in het spaans 'quatro' zegt. In andere Zweedse gebieden spreken ze het soms gewoon uit als de sj zoals in 'sjaal' .
R : dat hangt er helemáál van af waar je zit, meestal zeggen ze een rollende r, maar in het zuiden zeggen ze een keel r. Dat veranderd ook de rest van de uitspraak. Als er een s, d, t of n na die r komt, dan zeggen de rollende-r-mensen dat als 1 samenklank. Maar de keel-r-mensen zeggen gewoon die twee letters na mekaar.

Offline

 

#15 2005-12-03 09:55:56

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Hee, leuk, een forum

Elisa schreef:

SK, STJ, SJ: [...] hier in stockholm zeggen ze dat zo: de ch zoals in ’lachen’ gevolgd door een lichte w die je hoort als je in het spaans ’quatro’ zegt.

Die tip werkt natuurlijk alleen als je een zachte g hebt. smile Volgens mij komt het wel in de buurt, maar het is dus een stemloze zachte g en dan je lippen een beetje tuiten alsof je een kus geeft en vervolgens (na de kus) je lippen weer iets openen en een (Surinaamse) w erachter.

In andere Zweedse gebieden spreken ze het soms gewoon uit als de sj zoals in ’sjaal’

En sommigen spreken hem uit als een zachte g zonder w. Maar volgens mij is het standaardzweeds (rikssvenska) de bovenstaande ch-w-combinatie.

meestal zeggen ze een rollende r, maar in het zuiden zeggen ze een keel r.

Evenzo is de r de rollende r in het rikssvenska. Als je Zweeds leert lijkt het mij logisch om uit te gaan van het rikssvenska. Maar ja, als je geen rollende r kunt maken dan is het makkelijker om de huig-r te gebruiken. tongue

Offline

 

#16 2006-06-14 15:38:13

Jurgen van de Sanden
Gast

Re: Hee, leuk, een forum

Hej på er alla,

Ik ben een Brabander die in totaal 4 jaar in Zweden (Sundsvall) heeft doorgebracht en privéles Zweeds geeft 's avonds (Vanavond toevallig). Op dit moment woon ik in Londen, maar ongeveer over een maand remigreer ik naar m'n geboorteland en ga uiteindelijk in Amsterdam wonen. Iedereen die interesse heeft in privélessen gelieve met me contact op te nemen: sprakmanniska (at) yahoo.REMOVE-THIS.com is m'n elektronische postadres.

Med vänlig hälsning

Jurgen (Jörgen/Jögge smile)

 

#17 2006-06-14 19:00:34

steve-o
lid/medlem
Uit: belgie-hasselt
Geregistreerd: 2005-12-26
Bijdragen: 16

Re: Hee, leuk, een forum

Elisa schreef:

Marsvin schreef:

al dan niet met een Vlaams accent smile

antwerps ...hier in Zweden beginnen feliciteren

is een limburgs accent niet beter eigenlijk? want de zweden zingen ook zo een beetje toch, en wij limburgers (belgië) kunnen er ook een aardig stukje van hehe :d

Offline

 

#18 2006-07-26 12:54:58

holländsk_flicka
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-07-25
Bijdragen: 53

Re: Hee, leuk, een forum

een Limburgs accent is geweldig! ik kan het weten smile

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB