Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#26 2009-05-18 15:16:31

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: De belangrijkste regel

Ik vind het niet helemaal geweldig om grammatica te leren, maar omdat mijn methode er zoveel waarde aan hecht, zal ik wel moeten; ik heb niet voor niets geld uitgegeven om de taal te leren. En daarnaast is het sowieso verdraaid handig om de grammatica te kennen, zo kun je geheel correct Zweeds spreken.

Jules.

P.S. Grytolle, ik heb je een paar dagen geleden een mailtje gestuurd met zinnen over les 5. Zou je die echt aub willen controleren? wink

Offline

 

#27 2009-05-18 16:57:38

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: De belangrijkste regel

Ik ben begonnen met het zweeds hardop te lezen, zodat ik gelijk vanaf les 1 het geleerde kon gebruiken in de praktijk, een taal leren zoals op school, dus eerst de leesles vertalen in het ned. en die rij woorden leren is een omslachtige en ook een onnatuurlijke methode.

ROBIN


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#28 2009-05-19 09:02:00

Helene
Gast

Re: De belangrijkste regel

Mijn ervaring (ik woon nu in Zweden sinds niet al te lang) is dat ik het praten (converseren, fika-praat) moeilijk vond omdat ik in mijn hoofd de hele tijd bezig was met verbuigen en het juiste woord zoeken. Op een gegeven moment heb ik dat uit m'n hoofd gezet en gewoon geaccepteerd dat ik foute vormen gebruikte. Dit betekende dat ik gewoon ging praten zonder me te bekommeren of het goed Zweeds was, zolang de ander me maar kon verstaan. Ik heb sindsdien erg veel vooruitgang gemaakt wat betreft begrijpelijk converseren, ik hoef nu niet meer op het Engels terug te vallen.

Ik heb geen Zweedse les gevolgd, het meeste leer ik vanzelf (bij voorkeur door veel Zweeds te lezen). Ik zie wel het nut van Zweedse werkwoorden doornemen, maar zodra ik hier de topics over partikelwerkwoorden en tegenwoordig voltooide onzijdig bijvoeglijk zelfstandig gebruikte sterke deelwoorden dan zie ik daar het nut ook niet van in inderdaad. Geen probleem als mensen hier wel in geinteresseerd zijn, maar persoonlijk kende ik de meeste werkwoorden die genoemd werden wel en gebruikte ik ze ook goed. Dus wat dat betreft snap ik Nausea en Harry helemaal.

Uiteindelijk is het eenzelfde discussie als de veiligheidsriem; als je 'm omdoet zit je veiliger, maar iedereen die anti-riem is heeft wel een verhaal hoe iemand een ongeluk heeft overleefd alleen maar omdat hij zonder riem reed. Oftewel, er zijn argumenten voor en tegen, dus laten we het eens zijn over dat we het oneens zijn.

Persoonlijk vind ik de beste manier om te praten met Zweden, maar dat is niet voor mensen in Nederland weggelegd. Een goede tweede vind ik de krant of Zweedse boeken. De radio heeft niet mijn voorkeur, ik sta op met RIX morgon zoo maar met m'n slaperige hoofd snap ik er meestal geen hout van. En dan nog is radio hier zo anders dan in Nederland, in plaats van over muziek hebben ze het over wat de presentatoren gaan doen in het weekend... hoe interessant...

 

#29 2009-05-19 18:49:09

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: De belangrijkste regel

Helene schreef:

topics over partikelwerkwoorden en tegenwoordig voltooide onzijdig bijvoeglijk zelfstandig gebruikte sterke deelwoorden dan zie ik daar het nut ook niet van in inderdaad. Geen probleem als mensen hier wel in geinteresseerd zijn,

Tja, ik kan je vertellen dat als je software schrijft om automatisch werkwoorden te vervoegen en zelfstandige/bijvoeglijke naamwoorden te verbuigen (bijvoorbeeld voor een online woordenboek wink) het verdomd handig is om grammaticaboeken bij de hand te hebben. Helaas blijkt het dat de twee grammaticaboeken die ik heb gebruikt beide onvolledig zijn. Dat waren Adri Meijer en Svensk Deskriptiv Grammatik. Laatstgenoemde is heel uitgebreid, bijna wiskundig, maar toch blijkt dat allerlei speciale gevallen er niet in staan. Weliswaar zijn die speciale gevallen heel logisch als je ze eenmaal ziet, maar als je een computerprogramma strict op basis van de regels automatisch al die woorden laat vervoegen en verbuigen blijkt dat er toch heel veel fouten in komen te staan.

Dus voor Jules: ook al is grammaticakennis nuttig, je zult moeten accepteren dat de regels gewoon onvolledig zijn en dat je taalgevoel moet ontwikkelen door te lezen en te spreken. Ik heb zelf het meeste Zweeds geleerd door de krant te lezen en met collega's en vrienden in het Zweeds te praten.

Offline

 

#30 2009-05-20 09:09:22

Helene
Gast

Re: De belangrijkste regel

@Hankwang tja, een belangrijk gedeelte van een taal is niet logisch maar cultureel en sociaal bepaald, dat zal wel erg moeilijk in een programma te vangen zijn. Neemt niet weg dat ik dit online woordenboek + forum liever gebruik dan een woordenboek, vooral omdat de taal hier meer bij de tijd is.

Nog even ter verduidelijking: ik bedoel met 'het nut er niet van in zien' dat alleen voor mezelf, niet in het algemeen (wil niet op tenen trappen)

 

#31 2009-05-20 18:31:34

Benot Nobody (Nausea 2)
Uitgesloten
Geregistreerd: 2009-05-20
Bijdragen: 3

Re: De belangrijkste regel

Ik kan me een incidentje herinneren uit de vijfde klas, toen de leraar begon met grammatica uitleggen maar zei dat dit lesje later zou komen. Dat gebeurde ook. Twee jaar later op de havo. Het is gewoon een feit dat als je ouder word je dingen hebt aangeleerd en soms wel eens iets wat fout blijkt te zijn. Dat is omdat het onderwijs niet met de natuurlijke ontwikkkeling van kinderen meeloopt. Ik heb volwassen mensen ontmoet in zowel Nederland als Zweden die woorden hun hele leven fout spellen en niet de juiste verbuigingen gebruiken. Zo zei een man domses ipv deras. Domses bestaat helemaal niet in het Zweeds, het is gewoon kindertaal dat hem nooit is afgeleerd.

Als een kind van het begin af aan de taal op de juiste manier leert, dus ook de grammatica  dan zullen er minder fouten ontstaan gewoon omdat een kind makkelijk beinvloedbaar is. Nu is het redden wie of wat er te redden is. Dat kan en moet anders!

Hoger onderwijs verondersteld dat iedereen zomaar drie vreemde talen kan gaan leren voordat ze de eigen taal onder de knie hebben. Daarom is het van het grootste belang dat elk kind de taal op de lagere school (1-6) zo goed mogelijk leert. Een taal is hét instrument om andere dingen te leren, of het biologie, wiskunde of een andere taal is. Mijn probleem was dat ik pas op de havo te weten kreeg wat een voltooid deelwoord is. Als je zo oud bent dan is je taal al ontwikkeld en daarom vond ik het tijdverspilling om daar aandacht aan te besteden. Dus wat ik vind is tijdig grammatica leren of het bij die simpele regeltjes houden.

Offline

 

#32 2009-05-21 17:11:37

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: De belangrijkste regel

Taal leren zonder grammatica???  Het chinees heeft niet eens een uitgebreide grammatica. Heel weinig maar of niets volgens mij.

ROBIN


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#33 2009-05-22 00:06:45

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: De belangrijkste regel

Grammatica leren is wel goed maar niet alleen de grammatica. Anders wordt een taal leren puzzelen. Net zoals veel theologen theoretisch bezig zijn, en totaal geen praktijkervaring hebben.

ROBIN


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#34 2009-05-22 09:59:25

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: De belangrijkste regel

De gulden middenweg is meestal het beste.

Offline

 

#35 2009-05-22 11:12:48

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: De belangrijkste regel

Adelaar Robin schreef:

Taal leren zonder grammatica???  Het chinees heeft niet eens een uitgebreide grammatica. Heel weinig maar of niets volgens mij.

Lees dit dan maar eerst: http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_grammar

Het is wel zo dat Chinees geen woordverbuigingen en werkwoordsvervoegingen kent zoals in Europese talen, maar concepten als 'verleden tijd' zul je dan op een andere manier moeten uitdrukken, die ook aan grammaticale regels onderhevig is.

Offline

 

#36 2009-05-22 13:12:20

justme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-02-29
Bijdragen: 197

Re: De belangrijkste regel

"Lees dit dan maar eerst: http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_grammar"

Ik ben alvast eens gaan lezen ....dat is inderdaad nog wat anders dan Zweeds leren !!

Offline

 

#37 2009-05-28 00:52:54

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: De belangrijkste regel

Ik ben het met Nausea, Harry73 en Helene eens!
Grammatica wordt in dit forum zwaar overgewaardeerd. Het is een gave tool voor geavanceerde vergevorderden - maar als beginner hoef je de regels niet te kennen. Let wel - ik zeg alleen dat je de regels niet hoeft te kennen als REGELS, maar dat je het grammaticale systeem je eigen dient te maken, en dat het ook nog efficiënter is om de taal op een ietwat meer organische manier op te pakken.

Zelf heb ik Nederlands geleerd met de Delftse Methode. Het kost je 6 weken om klaargestoomd te worden om geavanceerde colleges aan de TU te kunnen volgen. Ik heb in die cursus nauwelijks grammatica geleerd - en het was een zegen! Grammatica HOEF je niet te leren als regels. Je kunt het ook leren als de context van hoe je woorden gebruikt.
Later heb ik ook Spaans geleerd met deze methode, en ik heb zelf Zweedse les gegeven met deze methode als basis. Het gaat bijna absuurd snel om zo een taal te leren - en leuker nog, je leert niet alleen sneller, maar ook beter. Alle vaardigheden zijn gewoon beter dan bij die die een andere extensieve methode gebruikt hebben (ik wil niet eens vergelijken met de normale slakken-cursussen..).

Heel boeiend is het ook dat het lijkt of het uitbreiden van het grammaticale systeem vanzelf lijkt te gaan. Bij sommige delen van de struktuur heb je een beetje hulp nodig (het vervoegen van werkwoorden, zoals Helene noemde, is er vaak een van), maar verbazingswekkend veel dingen lijkt het vanzelf te gaan. Je "hoort" het gewoon.

Ik weet dat deze kijk op de zaken vaak weerstand oproept bij mensen die deze methode niet kennen. Er is genoeg onderzoek gedaan waaruit blijkt dat deze methode superieur is - als jullie serieus menen dat de methode zo slecht is mogen jullie graag met de info bijdragen waarin de onderzoekers de Delftse Methode als inferieur verklaren..

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB