Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-03-05 15:46:38

Ton
juniorlid/juniormedlem
Uit: Wormer, ibland Strömsdal
Geregistreerd: 2006-03-05
Bijdragen: 3

even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Goedemiddag!,

Ik ben Ton, woon in Wormer, getrouwd met Ria en de belangstelling voor zweeds en zweden komt voort uit het feit dat we al heel lang naar zweden op vakantie gaan en er nu al weer 10 jaar een zomerhuis hebben.
Ik heb deze website gevonden omdat ik op zoek was naar een mogelijkheid de speciale zweedse a en o in te toetsen.
Ook op deze website werkt bv alt 132 ook niet, dan verdwijnt de cursor.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Groeten,

Ton.

[Edit: onderwerp verduidelijkt - HK]

Laatst bewerkt door hankwang (2006-03-07 11:28:26)

Offline

 

#2 2006-03-05 16:04:53

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Hallo Ton!

Van dat alt-gedoe ken ik niet veel, dat werkt denk ik alleen op Windows en dat gebruik ik eigenlijk niet.  Maar moet je daar geen 4 cijfers voor intikken (ipv 3) terwijl je alt indrukt?
Wel ben ik er vrij zeker van dat er een methode moet zijn om een trema (2 puntjes) op een letter te zetten.  Dat is iets dat in tamelijk veel talen wel eens voorkomt (ook in het Nederlands trouwens).  Hoe je dit doet hangt nogal sterk af van je toetsenbord(instellingen), je systeem, ... dus dit zal je zelf een beetje moeten opzoeken denk ik.  Een leuke bezigheid tongue is even een Word-document of zo openen en heel je toetsenbord eens afgaan terwijl je op Alt Gr (niet alt, want dan gaan er vreemde dingen gebeuren) drukt, en desnoods nogmaals terwijl je ook shift indrukt...  Let hierbij speciaal op zgn. dode toetsen: deze geven zelf geen teken maar beïnvloeden het volgende, b.v. door er 2 puntjes op te zetten.  Als je dit een beetje gestructureerd doet en de file bewaart heb je altijd een referentie van hoe je wat kan typen.
De å is natuurlijk veel minder courant en ik kan het mij voorstellen dat je deze misschien niet kan typen.  Hoewel als je je toetsenbord instelt op b.v. US International, is er meestal wel een manier om dit te typen.  Ik weet wel niet of er veel andere verschillen (plaats van leestekens e.d.) zijn tussen US International (dit is een standaard-qwerty maar met meer handige alt-functies) en een Nederlands toetsenbord, want hier in België gebruikt iedereen azerty ofwel international...

Offline

 

#3 2006-03-05 16:21:51

Ton
juniorlid/juniormedlem
Uit: Wormer, ibland Strömsdal
Geregistreerd: 2006-03-05
Bijdragen: 3

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Ja Pieter,

De a met twee puntjes gaat goed maar de a met een rondje heb ik nog geen oplossing voor en het gekke is dat het op diverse andere websites wel goed gaat met alt 132 enz.

Groeten,

Ton.

Offline

 

#4 2006-03-05 21:41:59

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Ik gebruik geen Windows, dus ik kan het niet zo makkelijk testen, maar zeg je dat alt-132 nergens op deze site werkt? Dus noch hier op het forum, noch in het online woordenboek? De HTML-code achter het forum is namelijk heel anders dan die achter het woordenboek. En met welke browser? Ik beveel aan om Opera of Firefox/Mozilla te gebruiken. Internet Explorer is een onding, zowel voor mij als webmaster als voor jou als gebruiker.

Offline

 

#5 2006-03-05 23:43:25

tiainen
lid/medlem
Uit: As, België
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 67

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

ä = ALT+0228
å = ALT+0229
ö = ALT+0246

Ä = ALT+0196
Å = ALT+0197
Ö = ALT+0214

Offline

 

#6 2006-03-06 19:56:57

Leen
lid/medlem
Uit: België
Geregistreerd: 2006-02-10
Bijdragen: 39

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Je kan ook je toetsenbord even instellen op Zweeds (de taal veranderen via landinstellingen, normaal als je de taal dan op Zweeds zet, krijg je rechts onder in de taakbalk een keuze tussen NL en ZW, en kan je makkelijk afwisselen) dan heb je vanzelf de å, ä en ö op bereikbare plaatsen. å naast de p, ö naast de l en de ä naast de ö.

Offline

 

#7 2006-03-07 07:33:17

Ton
juniorlid/juniormedlem
Uit: Wormer, ibland Strömsdal
Geregistreerd: 2006-03-05
Bijdragen: 3

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Ja, die oplossing  die Leen daar geeft werkt inderdaad erg goed!
Ook de alt-nummers van tiainen werken niet, als ik bv in een bericht als dit de alt toets indruk en vervolgens een cijfer intoets is de cursor verdwenen.
Allemaal bedankt voor het meedenken.

Ton.

Offline

 

#8 2006-03-07 17:07:25

Lange
lid/medlem
Uit: Bergen (N-H) Nederländerna
Geregistreerd: 2005-11-18
Bijdragen: 81
Website

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Ik heb mijn toetsenbord ook op Zweeds ingesteld en op de toetsen waar de å - ä en ö zitten een stickertje geplakt met de desbetreffede letter .
Ook kan ik weer snel naar de NL of EN toetsenbord schakelen net zoals Leen uitlegt.
En het maakt niet uit waar ik typ in MSN of Email de letters komen gewoon tevoorschijn.

Hälsa ut Noord-Holland


Jag är Lange vad heter du?

Offline

 

#9 2006-03-07 18:04:50

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Is het niet zeer vervelend dat alle leestekens van plaats veranderen wanneer je je toetsenbord op Zweeds zet?  Dat is bij mij in elk geval toch zo.

Offline

 

#10 2006-03-07 18:31:13

Leen
lid/medlem
Uit: België
Geregistreerd: 2006-02-10
Bijdragen: 39

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Het kan inderdaad nadelig zijn..

Omdat ik zo vaak in het Zweeds schrijf, staat mijn toetsenbord nu altijd op Zweeds en ken ik al de plaatsen van de leestekens al vanbuiten. Ik vond het alleszinds makkelijker die paar plaatsen te leren, dan bij elke å die ik tegenkwam een hele toestenbordcombinatie in te drukken. smile

Offline

 

#11 2006-03-08 14:04:15

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Ja, daar zit ook iets in smile.  Ik heb het al moeilijk genoeg met het constant overschakelen van azerty (op de universiteit) en qwerty (thuis en in andere delen van de universiteit big_smile), dus ik verkies de hele toetsenbordcombinatie...  Han-Kwang heeft mij trouwens ook uitgelegd hoe ik mijn toetsenbord anders kan instellen (op Linux) maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het kan optimaliseren voor mezelf smile

Offline

 

#12 2006-03-08 18:57:49

Simone
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-24
Bijdragen: 13

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Weet iemand hoe je het insteld in Windows? Ik zou namelijk ook graag van taal kunnen wisselen op mijn toetsenbord!

Alvast bedankt!

Offline

 

#13 2006-03-09 11:28:30

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Simone schreef:

Weet iemand hoe je het instelt in Windows?

Hangt een beetje van de Windowsversie af, maar je moet in elk geval niet zoeken onder toetsenbordinstellingen. Het zit ergens bij de internationale of taalinstellingen dacht ik.

Offline

 

#14 2006-03-10 11:25:59

Simone
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-24
Bijdragen: 13

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Tackar!

Offline

 

#15 2006-03-10 11:27:04

Simone
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-24
Bijdragen: 13

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

PS: Je ziet dat ik mijn best doe 'lid' te worden... wink Ook al vind ik juniorlid ook wel schattig!

Offline

 

#16 2006-03-17 11:59:37

claudia77
juniorlid/juniormedlem
Uit: Rotterdam
Geregistreerd: 2006-03-17
Bijdragen: 3
Website

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Hallo allemaal mijn naam is Claudia,

Ik heb ook nogal problemen gehad met dat toetsenbord, dus ik heb er nu maar een gekocht in Zweden, dat werkt een stuk makkelijker  smile

Offline

 

#17 2006-03-17 14:47:14

claudia77
juniorlid/juniormedlem
Uit: Rotterdam
Geregistreerd: 2006-03-17
Bijdragen: 3
Website

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Finns det här svensk människor, som bor i närmare av Rotterdam?

Ja? Kanske har ni lust att chatta eller träffa varandra och öva  det svenska språket?

Vi hörs,

Claudia

Offline

 

#18 2006-07-03 03:02:57

Martijn
lid/medlem
Uit: inte där jag vill vara
Geregistreerd: 2006-07-03
Bijdragen: 18

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Je kunt het heel simpel oplossen, de toetsenbordindeling moet ingesteld worden op VS Internationaal.
De meeste nieuwe PC"s hebben trouwens de indeling VS Internationaal als standaard ingesteld staan.
Is dit niet het geval volg dan onderstaande handleiding.

Ik werk nu met een Engelse Windows XP dus sommige dingen kunnen iets anders genoemd worden, maar zo moet het ongeveer zijn:

Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Regionale/Taal instellingen
(als deze optie er niet staat moet je links even op geavanceerde weergave klikken in 't blauw)

Tabblad: Talen -> Knop: Details

Zorg dat de taal hier op NL staat (Dutch->Nederlands) en kies als toetsenbord indeling: VS Internationaal (US International)

Als dit is ingesteld kun je de " (aanhalingstekens-knop) gebruiken als trema knop.
"+a wordt dan ä en "+o wordt dan ö.
Het is niet alleen nuttig voor Zweeds maar ook voor Nederlands want je kunt icm i en e ook ï ë schrijven. Handig voor woorden als zeeën, hygiënisch en annuïteit wink

De enige letter die raar blijft is de å, maar die doe je met ctrl-alt-W.
Dan zijn er wederom extra's voor in bijv. Deens, Noors en Duits
ctrl-alt-W = å
ctrl-alt-L = ø
ctrl-alt-Z = æ
ctrl-alt-S = ß

hoofdletters met een shiftknop erbij
ÅØÆÄÖËÏÜ big_smile

Offline

 

#19 2006-07-26 22:46:40

holländsk_flicka
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-07-25
Bijdragen: 53

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Leen: "Omdat ik zo vaak in het Zweeds schrijf, staat mijn toetsenbord nu altijd op Zweeds en ken ik al de plaatsen van de leestekens al vanbuiten. Ik vond het alleszinds makkelijker die paar plaatsen te leren, dan bij elke å die ik tegenkwam een hele toestenbordcombinatie in te drukken. "


ik kopieer die letter gewoon...åååååååååååååååååå tongue

Offline

 

#20 2006-07-27 15:39:01

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

holländsk_flicka schreef:

ik kopieer die letter gewoon...åååååååååååååååååå tongue

Ja, maar dat lijkt me toch lastig als je aan het chatten bent smile

Hint: als je iemand wil citerren, klik dan rechts onderaan op Citeren en verwijder de tekst die je er niet bij wilt hebben.  Dan krijg je zo'n fancy kadertje als hierboven wink

Offline

 

#21 2006-07-27 16:32:04

Marsvin
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-11-19
Bijdragen: 36
Website

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Ik zit me opeens af te vragen of er geen markt is voor een klein USB-toetsenbordje met alleen de toetsen å, ä en ö.

Offline

 

#22 2006-07-27 19:13:36

holländsk_flicka
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-07-25
Bijdragen: 53

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

hahaha, dat zou leuk zijn ja.

Offline

 

#23 2006-07-27 20:21:12

Lange
lid/medlem
Uit: Bergen (N-H) Nederländerna
Geregistreerd: 2005-11-18
Bijdragen: 81
Website

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Ik heb in mijn taakbalk een toetsenbordje staan en daar heb ik de Zweedse instelling ingevoerd , als ik nu de  shift+alt knopjes indruk switch ik tussen NL ,EN en SV oftewel Nederlands , Engels en Zweedse instelling.
Erg makkelijk en handig.
Ik zou zeggen probeer het eens.

Med vänliga hälsningar , Lange


Jag är Lange vad heter du?

Offline

 

#24 2006-09-02 00:19:50

Björn
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-01
Bijdragen: 12

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Al dat geswitch tussen toetsenbord instellingen vind ik maar laisgit hoor wink ik ben sneller als ik gewoon de 3 cijferige ALT codes gebruik, deze gebruik ik namelijk ook voor andere letters met accenten (e,i,u)
Voor degenen din de standaard ascii codes (deze zouden op iedere computer moeten werken) voor "zweedse letters" willen weten:
ALT+132 = ä   ALT+142 = Ä
ALT+134 = å   ALT+143 = Å
ALT+148 = ö   ALT+153 = Ö

Offline

 

#25 2006-09-02 07:35:46

bisa
lid/medlem
Uit: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 2006-07-06
Bijdragen: 60
Website

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Ik gebruik ook de alt toetsen Björn. Ik vind dat erg makkelijk.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB