Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#26 2006-09-02 11:53:34

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Björn schreef:

(deze zouden op iedere computer moeten werken)

Alleen op Windows bij mijn weten, misschien is het op Linux ook mogelijk.  Op Mac zijn er wel andere oplossingen (¨ = alt-u; å = alt-a, tenminste op een qwertytoetsenbord).
Ik gebruik nu ook de ascii-code voor å en Å (het ¨-teken staat op mijn toetsenbord), maar als je aan het chatten bent of zo gaat dat toch snel vervelen vind ik smile

Ik heb al gezocht naar een soort toetsenbordovertrek die het toetsenbord eruit doet zien als een Zweeds, zodat ik Windows gewoon kan instellen op een Zweeds toetsenbord, maar ik weet niet of dat eigenlijk bestaat.  Naar verluidt zijn er stickertjes, maar ik zou liever iets hebben dat er ook weer gemakkelijk terug af gaat...

Offline

 

#27 2006-09-02 12:01:31

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Björn schreef:

sneller als ik de 3 cijferige ALT codes gebruik,

Nou, ik wens je veel plezier toe als je een opstel van drie kantjes wilt intypen in een taal met veel diakritische tekens. smile

Voor degenen din de standaard ascii codes (deze zouden op iedere computer moeten werken)

Dat zijn geen ascii codes (ascii-code loopt van 0 t/m 127), maar codepoints voor de Unicode-karakterset, die in het bereik 0-255 identiek zouden moeten zijn aan codepoints voor de ISO-8859-1-karakterset. De toetsencombinaties werken niet op bijvoorbeeld computers met Linux of laptoptoetsenborden zonder apart numeriek deel.

Offline

 

#28 2006-09-02 12:05:21

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

pieter schreef:

Naar verluidt zijn er stickertjes, maar ik zou liever iets hebben dat er ook weer gemakkelijk terug af gaat...

Ha, we waren tegelijk met onze reactie. smile
Ik zou zeggen, je koopt tegenwoordig een fatsoenlijk toetsenbord voor 10 à 15 euro. Neem gewoon een watervaste viltstift (zo eentje om transparanten mee te beschrijven) en zet de lettertjes op de zijkant van de toetsen. Wanneer je het zat bent koop je gewoon een nieuw toetsenbord. Stickertjes zijn heel erg vervelend, want die voel je de hele tijd onder het typen.

Offline

 

#29 2006-09-02 12:51:34

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Ja, maar het probleem is dat ik de laptop van mijn broer heb meegebracht naar Zweden: daar kan ik niet zomaar op beginnen schrijven, en het toetsenbord vervangen gaat ook niet.  Overigens kan ik de Unicode-codes wel gebruiken, maar dan met de Fn-toets, die tijdelijk een numpad crëert ter hoogte van de toetsen U, I en O smile  Dan moet ik dus wel alt-Fn-134 drukken en dat vind ik toch een beetje lastig smile

Offline

 

#30 2006-10-23 18:55:09

Hendrik
Gast

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Ik heb mijn toetsenbord nu ook op Zweeds gezet.
En dat werkt inderdaad veel eenvoudiger!
Tack Leen!

 

#31 2006-10-23 21:51:21

Raf
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-10-20
Bijdragen: 5

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Marsvin schreef:

Ik zit me opeens af te vragen of er geen markt is voor een klein USB-toetsenbordje met alleen de toetsen å, ä en ö.

kijk hier maar eens naar! Is dit niet ideaal? Kost wel wat, maar is een echte gadget! En het is ook nog eens supernieuw wink

Optimus Mini Three Oled-keyboard

Offline

 

#32 2006-10-24 18:52:24

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Cool!  Voordehandliggend idee maar je moet het maar gerealiseerd krijgen natuurlijk smile  Persoonlijk wacht ik toch op een leukere prijs...  Voor deze prijs kan je immers al aardig wat buitenlandse toetsenborden kopen.

Offline

 

#33 2006-10-25 21:55:25

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Zelf vind ik die alt-codes afschuwelijk. Ik switch thuis op en neer tussen SV en BE toetsenbord omdat ik dan ook een afdruk (spiekbriefje) heb liggen met de layout van een zweeds keyboard(anders vind ik ze niet terug!).
Voor "on the road" vind ik dit wel handig: http://www.lexicool.com/lexibar_swedish … acters.asp
Een klein taakblakje met de extra klinkers op, die je gewoon naar je tekst sleept. Een bijkomende -maar niet te versmaden 'feature' - is het zweeds vlaggetje dat in je taakbalk wordt geïnstalleerd wink!

Offline

 

#34 2006-11-22 18:42:02

francis
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-11-20
Bijdragen: 4

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Frank schreef:

Voor "on the road" vind ik dit wel handig: http://www.lexicool.com/lexibar_swedish … acters.asp

Geweldig taakbalkje:D Ook handig voor mijn duits(hij staat er voor die taal ook bij:)) Ik heb eigelijk zoiezo mijn toetsenbord op zweeds staan en raak helemaal in de war als ie op nederlands gaat, want dan staat heel veel ineens op een andere plek. Ik ken dit toetsenbord echter niet zo goed dat ik zonder mijn trouwe plakkertjes kan op alle cijfers en op de plekken van de å, ö en ä.

Offline

 

#35 2006-11-23 12:41:26

Lorijn
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-28
Bijdragen: 41

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Ik weet niet of het al eerder is gezegd maar aan de mensen die niet hun toetsenbord instellingen kunnen/willen veranderen en problemen hebben met de alt-combinaties: Probeer eens numlock aan en uit te zetten. Dat helpt vaak bij mij. smile

Offline

 

#36 2009-01-14 19:07:37

Ron Gr
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-01-14
Bijdragen: 1

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Jou berichtje is al oud, maar ik kom net pas op de site. antwoord op je vraag. een zweedse å krijg je dus in windows met cntrl en alt ingedrukt op de w toets drukken. Voor de letters ë en ö houd je shift ingedrukt en dan kort op de 2de toets rechts van de L. Vervolgens druk je op de e of de o, dat wordt dan ë en ö. Simpel he als je het eenmaal weet. Succes.

Offline

 

#37 2009-01-17 16:20:23

kevind
juniorlid/juniormedlem
Uit: Antwerpen
Geregistreerd: 2008-08-10
Bijdragen: 7

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

die ASCII en ANSI codes werken !
bijvoorbeeld voor de å : ALT+134 of ALT+0229 en de alt blijven induwen tot je al de cijfers getipt hebt
maar je moet wel n apart toetsenbordje hebben rechts van je toetsen
da heet een numerisch toetsenbord
en op de meeste laptops staat da nie
dus NIET de cijfers van de bovenste rij gebruiken
of koop een frans AZERTY toetsenbord, behalve voor de å heb je dan äëïöüéèêçùñ

Offline

 

#38 2009-01-19 11:21:55

AK
Gast

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

kevind schreef:

of koop een frans AZERTY toetsenbord, behalve voor de å heb je dan äëïöüéèêçùñ

waarom een Frans kopen als je in de Nederlandse taal ook zeeën van woorden met ë kan typen. de ö en ä volgen namelijk hetzelfde principe trema-toets plus letter o en a.

het enige waar je een oplossing voor moet vinden is de å

 

#39 2009-01-20 10:20:15

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Als je de trema-toets plus o of a voor ö of ä gebruikt, dan heb je een VS-international toetsenbord geinstalleerd. Die heeft namelijk hangende accenten. Op dat zelfde toetsenbord heb je nog meer handige en snelle toetsencombinaties (ook de å).

Een aantal zijn:
[Alt Gr]+[q] = ä
[Alt Gr]+[w] = å
[Alt Gr]+[p] = ö
[Alt Gr]+[l] = ø
[Alt Gr]+[m] = µ
[Alt Gr]+[2] = ²
[Alt Gr]+[3] = ³

Maar er zijn er nog meer.

Offline

 

#40 2009-12-30 16:29:44

Wannes
Gast

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Een heel laat antwoord op dit topic, maar ik heb zelf eens wat rondgetoetst op mijn MacBook, en ben tot de aangename vaststelling gekomen dat de beruchte "a met het bolletje" verkregen kan worden met de toetsencombinatie "option" + "shift" + "toetsje met 6 en paragraafteken" (op een azerty)

Het resultaat: å

De hoofdletter is voor een azerty (MacBook): "option"+"shift"+"z"

Het resultaat: Å


Grtzzz  cool

 

#41 2010-01-18 10:05:01

Ruud.H
Gast

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Even over de å.

Als je gewoon de Zweedse taal insteld op je computer is het de toets naast de p.

 

#42 2010-01-18 10:07:37

Ruud.H
Gast

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

@Marsvin

Ik mag helemaal gek worden hier maar is dat niet het politielogo? Hier althans wordt het gebruikt op het bureau. Zit je bij de politie in Zweden?

 

#43 2010-08-07 21:05:45

Gröngubbe
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-07-26
Bijdragen: 2

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

De eenvoudigste manier om de å en Å te typen zonder gebruik van het Zweedse toetsenbord is m.i. sneltoetsen te benoemen met behulp van het gratis programma Autohotkey (http://www.autohotkey.com/).

Een uiterst handzaam stukje software: maar pas op, met een zee van krachtige verdere mogelijkheden voor wie daar behoefte aan mocht hebben! Hiermee kan je piepkleine scripts maken in je Windows Kladboek of andere editor en die in het programma laden.

Ik maak de å nu (ook hier) met Alt-a, en de Å met Alt-shift a. De scripts zien er zo uit

!a::
SendInput {å}
return

+!a::
SendInput {Å}
return

De genoemde toetscombinaties Alt-, resp. Alt-shift a zijn nu -- telkens en zolang Autohotkey actief is -- gedefinieerd en werken in alle tekstprogramma's die ik gebruik.

Bij het programma zit een duidelijke helpfile, en met even googlen vind je tal van nuttige handreikingen op het Internet. De toetsen kun je verder vrij kiezen, en de helpfile bevat aanwijzingen voor het omzeilen of opheffen van conflikten met sneltoetsdefinities in bestaande toepassingen. Ik ben ze nog niet tegengekomen.

Ik verwachtte mijn kleindochter van tien nodig te hebben om het in te stellen, maar bleek het zelf te kunnen.
Å, å, å, wat is dat leuk!

Gröngubbe

Offline

 

#44 2011-08-15 04:39:24

jimmy
Gast

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

voor å gebruik ik (alt 134) en voor ä en ö gebruik ik (shift) zeer gemakkelijk smile
ben begonnen met zweeds sinds paar weken ofzo en smijt nog alles door elkaar :p
Med vänlig hälsning, Jimmy

 

#45 2016-07-29 23:50:46

LisavD
Gast

Re: even voorstellen en zweedse letters op toetsenbord

Zweedse stickertjes voor op je toetsenbord gevonden! Makkelijk te verwijderen, zonder plakresten!
http://www.toetsenbordstickers.nl/websh … -fins.html

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB