Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-08-25 12:44:57

AnjaA
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2007-03-26
Bijdragen: 53

enkele vragen over het Nederlandse cijfersystem en gerelateerde dingen

Ik heb enkele (voor mij) moelijke vragen in relatie tot het Nederlandse vmbo:

-Wat staat de afkorting MCK voor? (Iets met kader en competenties?)

-Wat is "vaktekenen" als in de kategorien "Theorie", "Vaktekenen" en "Praktijk"?

-Way betekent en "v" inplaats van een cijfer op een voorschakeltraject-diploma?

Oh, oh, ik hoop dat iemand deze dingen weet.... smile
Bij voorbaat dank. A

Offline

 

#2 2009-08-25 14:51:37

Helene
Gast

Re: enkele vragen over het Nederlandse cijfersystem en gerelateerde dingen

MCK is een vak welke gegeven wordt op het MBO. Het betekent Maatschappelijk Culturele Kwalificaties (of MCV; Maatschappelijk Culturele Vaardigheden). Dit vak gaat over hoe je in de maatschappij en hoe je in het bedrijf staat, omgaan met medemensen enzo.

vaktekenen is het kunnen tekenen van bijvoorbeeld elektrische schema's door een electricien, of blauwdrukken door een architekt. Dus het gaat om het tekenen van schema's en structuren, maar de inhoud is specifiek voor het soort beroep.

Een 'v' staat voor voldoende, deze schaal van beoordelingen staat dicht bij de zweedse manier met godkänt, VG, MVG.

In Nederland is het soms een aanduiding voor dat je of geslaagd of gezakt bent voor een vak, waarbij je alleen voldoende en onvoldoende hebt. Ook kan het gelijk staan aan een cijferschaal, waarbij alles van 6 en hoger (of bij decimalen; 5,5 en hoger) voldoende is.
Je kunt ook termen tegenkomen als ruim voldoende (een goede prestatie), matig / net voldoende (een prestatie die net genoeg is) enzovoorts.

Hoop dat dit duidelijk & correct is, Over de eerste twee vragen kan misschien iemand die er direct mee te maken uitweiden?

 

#3 2009-08-26 07:57:19

AnjaA
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2007-03-26
Bijdragen: 53

Re: enkele vragen over het Nederlandse cijfersystem en gerelateerde dingen

Bedankt Helene!

Alles is nu veel duidelijker. (Hoewel ik nog steeds het Nederlandse schoolsysteem heel verwarrend vind.) smile    A

Offline

 

#4 2009-08-27 16:52:35

Helene
Gast

Re: enkele vragen over het Nederlandse cijfersystem en gerelateerde dingen

AnjaA schreef:

Bedankt Helene!

Alles is nu veel duidelijker. (Hoewel ik nog steeds het Nederlandse schoolsysteem heel verwarrend vind.) smile    A

Volgens mij vindt iedereen dat smile  Vooral omdat er in de laatste 20 jaar nogal wat veranderingen zijn geweest, met invoer van het VMBO, de nieuwe stijl op middelbare scholen, het feit dat er hogescholen zijn die niet overeenkomen met highschools, het nieuwe bachelor-master systeem, de hogeschool-bachelors die niet helemaal gelijk staan aan universiteits bachelors maar in het buitenland weer wel, de verschillende beoordelingsschalen etc. etc.


ik moest ook googelen voor de juiste antwoorden, maar ik heb onderhand wel gemerkt dat googelen in je eigen taal veel makkelijker is. Je weet toch meer synoniemen en achtergronden enzo.

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB