Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-12-08 22:08:40

Veronica
Gast

Jobb. sprak o nya vanner

Hej hej! Nu har jag bott i Holland i nagra manader och har sysselsatt mig med diverseaktiviter under dagarna, men nu ar jag sugen pa nagot nytt. Sa som att jobba i bar/nattklubb, framst i huvudstaden, eller annan storstad. Alternativ nagot annat med mindre krav da jag ej har avslutat nagon univeristetutbildning, finns det nagon chans att fa sadan jobb har? An sa lange kan jag inte spraket, och ar aven intresserad av en sprakkurs... helst nara Utrecht, eller mojligtvis i Amsterdam, nagra tips?
Och hur hittar man vanner i ett nytt land da man varken jobbar eller studerar?
Ar vi manga svenskar har i samma situation kanske?

Let me know!

Veronica

 

#2 2009-12-09 13:03:51

HannaL
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-12-09
Bijdragen: 6

Re: Jobb. sprak o nya vanner

Hej!! Jag och min pojkvän har bestämt oss att flytta till Amsterdam i januari. Jag har precis avslutat min kandidat i modedesign och känner att det är dags att röra på sig, eftersom vi båda älskar Amsterdam var det ett givet val.
Har någon tips på bostad? Jobb? Skulle var jätte tacksam för alla tips!

(Veronica, i januari har du garanterat en vän!)

Bästa hälsningar,
Hanna

Offline

 

#3 2009-12-10 10:14:41

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Jobb. sprak o nya vanner

Jag tror själv mest på att lära sig språket som det första man gör i ett nytt land. Jag bor som holländare i Sverige och får kontakt med andra genom att vara aktiv i föreningslivet. Jag tror inte så mycket på att leta sig fram till sina landsmän som om det är bara dem man kan umgås med. 'Jorden är bara ett land och mänskligheten dess medborgare' är mitt motto. Livet blir mycket intressantare och härligare när man blandar sig med folk från olika kulturer.

Offline

 

#4 2009-12-16 12:48:42

Veronica
Gast

Re: Jobb. sprak o nya vanner

Hej Hanna! Vad roligt, det ser jag framemot! Dock flyttar jag hem i slutet av januari, men kommer garanterat tillbaks inom kortare tid!
Som sagt, har jag ens inte givit mig ut i jobbsokande och det beror nog helt pa vad du vill gora. Om du vill gora nagot innom din modedesign utbildning ar det val olika designers eller modemagasin du kan forsoka kontakte. Det ar bara en vild gissning! Angaende bostad vet jag inte heller da jag bor med min hollanska pojkvan, men kolla jaap.nl, de brukar gora reklam i morgontidningen. Och vad jag vet ar det inte sa dyrt att hyra ett hus har i Holland, da utfanfor de storre staderna saklart. Amsterdam ar ju sjalvklart svarade men andra hand kanske kunde vara nagot?
Jaja, kolla jaap.nl iaf...

Och valkommen till Holland! smile

Halsningar
Veronica

 

#5 2010-01-02 15:41:02

HannaL
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-12-09
Bijdragen: 6

Re: Jobb. sprak o nya vanner

Hej Veronica och alla andra! Vad roligt, hoppas du kommer tillbaks snart då! Jag flyttar troligtvis ner om ca 2 veckor om allt går som det ska med jobbet. Nu är det bara bostad som saknas. Har du (eller någon annan) tips? Andrahand, vad som helst..!

Bästa hälsningar, Hanna

Offline

 

#6 2010-02-05 11:27:00

Elvira
Gast

Re: Jobb. sprak o nya vanner

Hej,

Kommit ner hit annu? Jag bor sedan en vecka tillbaka i Amsterdam med min pojkvan. Undrar saklart om du kanske har lust att ses over en fika da jag inte heller kanner manga har. Min pojkvan har bott har i 2 ar och har ganska bra koll pa det mesta, sa kan mer en garna tipsa om ett och annat om det ar naogt du undar over.  Bostad kan vara lite trixigt, eftersom det bara finns andrahanslagenheter att hyra, och det kan vara dyrare an exempelvis sthlm.

Mvh,
E


HannaL schreef:

Hej Veronica och alla andra! Vad roligt, hoppas du kommer tillbaks snart då! Jag flyttar troligtvis ner om ca 2 veckor om allt går som det ska med jobbet. Nu är det bara bostad som saknas. Har du (eller någon annan) tips? Andrahand, vad som helst..!

Bästa hälsningar, Hanna

 

#7 2010-03-05 12:24:59

HannaL
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-12-09
Bijdragen: 6

Re: Jobb. sprak o nya vanner

Hej Elvira! Vi  har varit i Amsterdam i en månad nu. Vi trivs!
Jag börjar jobba nästa vecka och vi har lyckats fixa bostad. Min pojkvän letar jobb så om du eller någon annan har tips så är det mer än välkommet!
Det skulle vara jätte roligt att ses. Min mail: lindblom.hanna (at) gmail.REMOVE-THIS.com

Hörs!
/Hanna

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB