Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-01-27 11:58:05

jessicag
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-01-27
Bijdragen: 2

Börja skola i Holland?

Vi funderad pa att flytta till Amsterdam. Vi har en dotter som snart är 4 och undrar när man börjar skolan i Holland ? Stämmer det att de börjar vid 4 ars alder? det later lite tidigt för mig. Vad är det för verksamhet da? är det typ som den svenska förskolan? har nagon tips pa en bra internationell skola i Amsterdam? Tack pa förhand för svar.

Offline

 

#2 2010-01-27 12:36:29

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Börja skola i Holland?

Hej Jessica
Ja, du har alldeles rätt. Barnen borjar skolan vid 4 ars alder. Mellan 4 och 6 ar har barnen "skolplikt" och därefter "lärplikt". Man borjar nar man fyller ar, dvs inte nar skolaret borjar (om man inte fyller ar under sommarlovet).
Klass (0), 1 och 2 ar lite grann som forskolan i Sverige. Mest lek och spel.

/Lucky

Offline

 

#3 2010-01-27 14:17:51

jessicag
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-01-27
Bijdragen: 2

Re: Börja skola i Holland?

Tack för svar. Antar att du själv haft barn som gatt/gar i den holländska skolan. Vad tycker du om den? Vad tyckte du om verksamheten i "klass" 0,1 och 2? Tack för svar. p.s har du haft barn pa dagis i Holland ocksa? Vad tyckte du om det isafall?

Offline

 

#4 2010-01-27 14:33:01

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Börja skola i Holland?

Javisst har jag en dotter (8) som gar i hollandsk skola.
Tyckte som manga svenskar, att det var lite for tidigt att borja skolan.
Framfor allt tycker jag att skoldagarna ar LANGA. Nar min dotter var 4, gick hon mandag, tisdag, torsdag 8.30 - 12.00
och sedan 13.15 till 15.15. Onsdag 8.30 - 12.15. Nar blev gick i grupp 3 tillkom fredagar 8.30 - 12.00.
Nu gar hon i klass 4 sa da tillkommer fredag eftermiddag 13.15 - 15.15.
Vad som ar annorlunda ar att man hamtar hem barnen for lunch. Jobbar man eller inte kan hamta, da finns det personal som tar hand om de overblivna barnen. Barnen har da matsack med sig hemifran. Valjer man att lata barnen
stanna over kostar det. Avgiften och betalningssatt varierar pa olika skolor, pa varan tar de 1.20 Euro per gang. Faktureras slutet pa manaden.

Sjalva undervisningen gor mig ibland galen wink . De jobbar inte enligt schema utan jobbar med olika TEMA . Ibland kanns det som om jag inte har en aning om vad de sysslar med.   


(Har ingen erfarenhet av dagis sa pa den punten kan jag inte hjalpa dig)

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB