Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-03-17 20:30:31

Raz
juniorlid/juniormedlem
Uit: Norrbotten, Zweden
Geregistreerd: 2007-03-17
Bijdragen: 1

Var börjar man?

Hej! Är helt ny på detta forumet smile Sambon är holländare, men jag kan knappt ett ord holländska, eftersom han pratar svenska flytande. Riktigt bekvämt wink Men och andra sidan så vill jag kunna kommunicera med hans släkt och inte behöva sitta och vänta på en översättning (när de är på besök).

Men var börjar man? Vi har beställt ett Rosetta Stone program som tydligen ska vara bra... Men sedan då? Försökte fråga sambon, men det var över 6 år sedan han började lära sig svenska så han har inget tips wink

Vi bor ute på landsbygden så det jag söker är främst länkar och saker som man kan studera hemifrån. Dessutom så har jag ju en egen "mentor" här hemma som jag kan fråga big_smile

Så jag är evigt tacksam för alla tips jag kan få, verkar vara mycket kunskap på forumet det lilla jag har sett smile

Offline

 

#2 2007-03-18 12:19:04

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Var börjar man?

Hej! Välkommen på forumet!

Det har varit tidigare diskussioner om detta här.  Du kan kanske kolla här, här och här.  Själv har jag ingen aning om bra sidor där man kan lära sig nederländska.  Problemet är ju också att medan det nog finns mycket bra sidor finns det säkert också mycket dåliga...

Om man har kommit igång en gång kan man visst öva och förbättra sina kunskaper på många olika sätt, men man måste ju som du säger hitta något sätt att börja...

Jag tror det är bäst om du kan hitta någon bok (med CD om möjligt), de innehåller oftast mer och mer korrekt information än webbsidor.  Men det verkar inte finnas så många böcker om nederländskan, särskilt inte på svenska.  Det är i alla fall vad jag sett i tidigare diskussioner här...

Kanske någon annan har några bra tips...

Lycka till i alla fall!

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB