Pagina's: 1
Ik las net een stukje op 'Dagens Nyheter' over een kleine computer. Er staan in het stukje termen als 'pyttedatorn', 'lyxpytte' en 'pytteliten'. Betekent 'pyttelyten' heel toevallig lilliputter? Of is er misschien een associatie tusen 'pytte' en ...'puter'?
Ik vind het altijd leuk om woorden te associeren met de nederlandse, duitse of engelse versie. Is dit er toevallig ook een?
'Pytteliten' betekent: piepklein. Een 'pyttedator' is een piepkleine computer. 'Lyxpytt' staat voor 'lyxpyttipanna'. 'Pyttipanna' is een gerecht gemaakt van stukjes aardappel, vlees en ui (oorspronkelijk gemaakt van restjes). 'Lyxpyttipanna' is een meer luxueuze vorm van 'pyttipanna'.
In dit geval ging het over "lyxpytte" - een luxueus kleintje - niet over "lyxpytt".
Overigens heet Lilliput (uit Gullivers reizen, Jonathan Swift) ook in het Zweeds Lilliput, maar het woord lilliputter (o.i.d.) komt hier niet voor; "dvärg" komt er nog het dichtst bij.
Het valt me op dat veel werkwoorden in het Zweeds op het Nederlands lijken (kunnen, hopen, lezen etc). Maar dan heb je het Zweedse woord: springa (rennen). Toen iemand zei: 'vi måste springa nu' stond ik raar te kijken. Kennen jullie misschien nog meer woorden die makkelijk te verwisselen zijn?
Hallo Naiko, ja zulke woorden zijn er heel veel. We hebben er ooit een draad over gehad, zie: http://ordbok.lagom.nl/obforums/viewtopic.php?id=116
...... b.v. 'bruiloftsfeest' - 'bryllopsfast'
'spoor' - 'spor'
'weer' - 'vader' (geen omluid op mijn pc-:) LOL
'uitkijk' - 'utkik'
enz......
Gernot
Het valt me op dat veel werkwoorden in het Zweeds op het Nederlands lijken (kunnen, hopen, lezen and so on). Maar dan heb je het Zweedse woord: springa (rennen). 600-199 brain dumps - testking.net Toen iemand zei: 'vi måste springa nu' stond ik raar te kijken. Kennen jullie misschien nog meer woorden kick the bucket makkelijk te verwisselen zijn?het valt me op dat veel werkwoorden in het Zweeds op het Nederlands lijken (kunnen, hopen, lezen and so on). Maar dan heb je het Zweedse woord: springa (rennen). Toen iemand zei: 'vi måste springa nu' stond ik raar te kijken. Kennen jullie misschien nog meer woorden kick the bucket makkelijk te verwisselen zij
Pagina's: 1