Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-04-13 14:01:15

Jeroen
juniorlid/juniormedlem
Uit: Stockholm
Geregistreerd: 2008-04-13
Bijdragen: 2

Associaties tussen zweedse en nederlandse woorden: pytteliten

Ik las net een stukje op 'Dagens Nyheter' over een kleine computer. Er staan in het stukje termen als 'pyttedatorn', 'lyxpytte' en 'pytteliten'. Betekent 'pyttelyten' heel toevallig lilliputter? Of is er misschien een associatie tusen 'pytte' en ...'puter'?

Ik vind het altijd leuk om woorden te associeren met de nederlandse, duitse of engelse versie. Is dit er toevallig ook een?
smile

Offline

 

#2 2008-04-13 16:16:49

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Associaties tussen zweedse en nederlandse woorden: pytteliten

'Pytteliten' betekent: piepklein. Een 'pyttedator' is een piepkleine computer. 'Lyxpytt' staat voor 'lyxpyttipanna'. 'Pyttipanna' is een gerecht gemaakt van stukjes aardappel, vlees en ui (oorspronkelijk gemaakt van restjes). 'Lyxpyttipanna' is een meer luxueuze vorm van 'pyttipanna'.

Offline

 

#3 2008-04-13 20:16:47

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Associaties tussen zweedse en nederlandse woorden: pytteliten

In dit geval ging het over "lyxpytte" - een luxueus kleintje - niet over "lyxpytt".

Overigens heet Lilliput (uit Gullivers reizen, Jonathan Swift) ook in het Zweeds Lilliput, maar het woord lilliputter (o.i.d.) komt hier niet voor; "dvärg" komt er nog het dichtst bij.

Offline

 

#4 2008-04-13 21:58:12

Naiko
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-02-05
Bijdragen: 20

Re: Associaties tussen zweedse en nederlandse woorden: pytteliten

Het valt me op dat veel werkwoorden in het Zweeds op het Nederlands lijken (kunnen, hopen, lezen etc). Maar dan heb je het Zweedse woord: springa (rennen). Toen iemand zei: 'vi måste springa nu' stond ik raar te kijken. Kennen jullie misschien nog meer woorden die makkelijk te verwisselen zijn?

Offline

 

#5 2008-04-13 22:17:42

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Associaties tussen zweedse en nederlandse woorden: pytteliten

Hallo Naiko, ja zulke woorden zijn er heel veel. We hebben er ooit een draad over gehad, zie: http://ordbok.lagom.nl/obforums/viewtopic.php?id=116

Offline

 

#6 2008-07-31 23:10:52

Wittpott
Gast

Re: Associaties tussen zweedse en nederlandse woorden: pytteliten

...... b.v.  'bruiloftsfeest'      -     'bryllopsfast'
                     'spoor'                -     'spor'
                     'weer'                 -    'vader' (geen omluid op mijn pc-:) LOL
                     'uitkijk'                -    'utkik'

                                                             enz......

            Gernot

 

#7 2014-12-27 06:11:53

harrybro
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2012-10-30
Bijdragen: 2

Re: Associaties tussen zweedse en nederlandse woorden: pytteliten

Het valt me op dat veel werkwoorden in het Zweeds op het Nederlands lijken (kunnen, hopen, lezen and so on). Maar dan heb je het Zweedse woord: springa (rennen). 600-199 brain dumps - testking.net  Toen iemand zei: 'vi måste springa nu' stond ik raar te kijken. Kennen jullie misschien nog meer woorden kick the bucket makkelijk te verwisselen zijn?het valt me op dat veel werkwoorden in het Zweeds op het Nederlands lijken (kunnen, hopen, lezen and so on). Maar dan heb je het Zweedse woord: springa (rennen). Toen iemand zei: 'vi måste springa nu' stond ik raar te kijken. Kennen jullie misschien nog meer woorden kick the bucket makkelijk te verwisselen zij


NoorAlamShahzad

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB